hej !
efter ha titta/lyssnat på era pod/vlogg har jag nu börjat intressera mig av att gå över till indexfonder istället för aktier. i januari startade jag upp ett konto hos nordnet och satte in lika delar i följande fonder
-handelsbanken USA index
-länsförsäkringar global indexnära
-nordnet superfond sverige
-nordnet superfond danmark
-nordnet superfond finland
-spp aktiefond japan
(jag har medvetet valt bort superfonden norge av olika anledningar. har också valt bort spiltan aktiefond investmentbolag då jag några av innehaven hos avanza i rena aktier, annars hade den vart med, vill ej vara dubbelexponerad.)
investeringsfilosofin är att varje månad investera en fast summa i den fonden som har presterat SÄMST, för att få mer andelar i fonden för samma peng. samma sak sker nästa månad, den som har presterat sämst investerar jag i. OSV.
alltså så kommer portföljen att vara ojämnt fördelad efter x antal år. att balansera upp portföljen är ej av intresse.
tanken är nu att över en “börscykel” så kommer denna investeringsmetod att ge en bra avkastning då man ligger tungt i den fonden som har presterat sämst. detta kommer givetvis att ta några år innan den ger riktig bra effekt.
nu till frågan; låter detta som science fiction i dina/och ni som läser bloggen ? finns det kanske någon som redan jobbar på detta sättet ?
det hade vart kul med feedback, positiv som negativ.
om ni är intresserade av att se hur portföljen presterat så ligger den på shareville under det smakfulla namnet: Kantarellbacon.
väl mött