Lite tankar…
Inflation är resultatet av prisökning. Den är alltså inte samma överallt. Om priset på kött stiger 100% så märker inte en vegan av den inflationen.
Hur stor inflationen är på en individuell nivå beror på ens livssituation. En som bor gratis hemma hos föräldrarna med Netflix och Cola Zero som utgift kommer inte märka så mycket. Någon med familj och en massa olika utgifter, en stor bufferthink, som sparar ihop till en bostad kommer att känna av mycket mer. För en mångmiljonär är det främst prisändringen på finansiella tillgångar som definerar inflationen.
Inflation mäts i KPI (konsumentprisindex) där finansiella tillgångar exkluderas. Dvs fastigheter, sparkonton, guld, aktier, räntor, konst, bitcoin etc — allt du vill äga för att spara värde — räknas inte in i KPI. Så även om dessa priser skulle fördubblas finns ingen inflation enligt KPI.
En stor del av pengarna som adderades 2020 hamnade just i finansiella tillgångar, pga folk söker skydd eller hellre vill investera sina helikopterpengar än att konsumera dem, så ser vi inte så mycket inflation — ännu.
Det ironiska i läget är att om folk inte konsumerar pga osäkerhet/kris så tvingas företag istället sänka priser för att locka till köp och vi får då deflation.
Mer troligt dock är att när krisen lugnar ner sig tvingas företag kompensera förluster med prisökning och vi kommer se inflation. Höjs råvarupriser tvingas andra priser upp om marginalerna ska bestå.
Värt att notera här är att produkter som inte har någon direkt materiell kostnad, ex mjukvaror inte bör påverkas i samma utsträckning av en prisökning i råvaror.
Den totala mängden USD ökade med 24% under 2020 och förväntas öka runt 15% per år. Vet inte vad siffran är för andra valutor men gissar att den är liknande.
40% av världens USD har alltså tillkommit sen mars 2020. Hur det inte skulle påverka inflationen mer än 2% per år är för mig ofattbart.
Tror detta är den största anledningarna till att börsen och bostadsmarknaden mm stiger så pass mycket — fast vi egentligen är inne i en ekonomisk kris.
Tänker jag helt fel? Ledsen att jag eldar på inflationsångestfesten.