Inflationsmålet och riksbankens/Feds agerande

Spelar ingen roll. Sundet har varit stängt i över 3 månader, den inflation som redan uppstått kommer inte försvinna bara för att oljepriset har fallit nu.

Inflationen som uppstått pga oljans prisökning är det väl ändå få som tror man botar med räntehöjning?

Fed verkar tro det :slight_smile:

Det trodde jag man kunde göra. Varför påverkar det inte om inflationen beror på högre oljepris?

Jag tycker också det är sjukt att marknaden verkar prisa in höjningar. Kevin sa ingenting om höjningar. Det hade inte ens diskuterats hos fed. Han sa mellan raderna att det blir sänkningar, imo. ”Det ska tryckas pengar efter behov”. Okej, mr hök…
Inflationsberäkningen ska ändras och målet ska bli 2,X. Dvs, så länge första siffran är 2, så är 2,9 helt okej.
Varför besvära sig med att definiera om inflation på ett mer generöst sätt om man inte vill ha lättare att sänka räntan, fast utan att se ut som trumpetens tjejhund.

Jag menar att om syftet med att öka räntan är att minska efterfrågan, vilket är den gängse förklaringsmodellen, så vore det rimligt att också vända på steken och påstå att det ökade priset skulle bero på en ökad efterfrågan. Men så är det ju inte. Prisökningen beror på en utbuds minskning, och dessutom då i detta fall (förhoppningsvis) en tillfällig sådan.

En kommande kostnadsökning på varan pengar, för att minska utnyttjandet av den och på så vis få ner priset på olja så att inflationen stävjas - det resonemanget håller ju inte om priset på olja inte ökade för att priset på pengar var för lågt utan för att utbudet tillfälligt blev lägre… Osv i en oändlig cirkel.

Min poäng är att A-kursens förklaring av prismekanism, och utbud och efterfrågan samt räntans effekter inte håller för djupare granskning i detta fall.

Hur menar du att man skulle reglera inflation pga tex högt oljepris?

Det borde väl ändå påverka inflationen i rätt riktning om tex husägare plötsligt fick sämre ekonomi och efterfrågade mindre produkter?

Oklart för mig vad du menar exakt med din kommentar, men OM inflation beror på högre oljepris mer eller mindre endast och orsaken till det högre priset är ett krig, som man förväntar snart vara slut. Dvs att det är ett tillfälligt högre pris på Olja. Ett pris som då slår igenom tillfälligt som prisökningar på en stor mängd varor. Då vet jag inte hur du tänker att det gynnar någon att därutöver också öka priset på pengar? Om prisökningen INTE är beroende på att folk i allmänhet har mer pengar, utan just exakt redan mindre, vad gör det då för nytta att öka priset på pengar mer? Så klart kan man på det viset tvinga ner inflationen, dvs priset på varor i allmänhet. Men det blir ju då till kostnaden att ekonomin i allmänhet fungerar sämre och arbetslösheten högre.

Vilket jag, och nog fler med mig, kan tycka är både korkat och kontraproduktivt när det är externa faktorer som driver inflationen.

Ja, oavsett inflationsorsaker minskar en höjd styrränta fortsatta inflationsrisker genom att minska efterfrågetrycket i samhället.

Svenska inflationsförväntningar ser rätt annorlunda ut mot de amerikanska.

Endast en hel höjning är inprisad till juni 2027, och det är rätt lite när FED som sagt väntas höja åtminstone en gång till hela 4,0%.

Det känns dock som att marknaden prissätter ett slags mittenscenario som egentligen inte förväntas, per se.

Jag tror att marknaden är kluven mellan flera räntehöjningar eller till och med en räntesänkning. Så man prisar in ett scenario man inte tror på men som tar höjd för två scenarion.

1 gillning

Saken är väl den att sveriges ekonomi saknar tryck. Det som skulle vara en högkonjunktur blev inte det. Flera orsaker bakom det så klart, men en dålig eller rent av felaktigt satt styrränta har bidragit till att hålla tillbaka svensk ekonomi. Förhoppningen var att amerika som lok skulle dra med sig sverige - men så har det ju inte blivit. Amerikanska tullar minskar vår export dit. Tyskland och EU är ett sänke för Sverige generellt. Så istället för en starkare ekonomisk utveckling 2026 har vi med Tidö fått en envist hög arbetslöshet på 7-8% som bitit sig fast och riskerar att bli strukturell. Tidö har inte på långa vägar gjort vad som behövs för att skapa fler arbete.
Industrin har med den generellt dåliga ekonomin som grund inte modernisera i den takt som behövs och sverige halkar efter, inte minst i digitalisering generellt - för att inte nämna AI där vi nu är långt efter de ledande nationerna.

Jag är en bit ifrån ämnet nu, men helt klart är att räntepolitiken inte gynnar sverige!

2 gillningar

Kan en annan möjlig förklaring till att kronan försvagas just nu vara risken för en regeringskris i september, liknande situationerna 2018 och 2021?

Nej, det där var juni 2025 :smiley:

Siffrorna för juni 2026 kommer imorgon bitti!

2 gillningar

Snabb-KPI för Juni, KPI 0,7% KPIF 1,3% KPIF-XE 0,4%

1 gillning

Ned från 1,5 procent i maj. Kan det vara en signal om en räntesänkning före årsskiftet?

Har svårt att tro det, möjligen en signal att det kan dröja längre innan räntan höjs. En lärdom från 2021-22 verkar vara att Riksbanken nu fäster större vikt vid inflation i omvärlden, och inte bara i Sverige.

1 gillning

Snarare signal om att det kanske inte blir höjning i år, förutsatt att Trump och ayatollorna håller sig i skinnet.

Nja, väntat var 1,2% KPIF.

Riksbanken stirrar sig inte blind på siffran heller. Matmomssänkningen i april utgör majoriteten av fallet under 2,0%. Så i realiteten kan man säga att vi är på målet.

Månadsinflationen KPIF var 0,3% maj → juni. Eller 3,6% i årstakt. Men den fladdrar såklart en hel del.

2 gillningar

Trump uttalar sig, kronan sänks :slight_smile:

Tillväxten ökar, inflationen sjunker :slight_smile:

1 gillning