Tack för bra uppdateringar! Det är alltid lurigt när varje förändring har (minst) två sidor.
Att Sveriges ekonomi går bättre brukar t ex allt annat lika innebära att arbetslösheten går ner. Men det brukar t ex allt annat lika också innebära att räntorna går upp.
Högre räntor är i sig normalt negativt för ens ränteutgifter som stiger, och positivt för ens ränteinkomster som även de stiger.
Warsh indikerade i sitt tal idag att Fed kommer att höja i september. Dålig dag för SEK och på lägsta nivån mot euron på över ett år. Återigen är man gisslan av att inflationen är högre i andra länder. ECB lär också höja i september och då kommer det typ bara vara Japan med lägre styrränta, och vi vet ju hur det ligger till med deras valuta.
Vi kan inte jämföra oss med Schweiz. De har ett mycket bättre system för att matcha människor med lediga jobb som finns jämfört med oss. Schweiz har bara 120 000 arbetslösa, medan vi har mer än en halv miljon.
Om du istället ser på t.ex. andelen befolkning som klassas som NEET, så ligger båda länderna väldigt nära varandra. Hur vi mäter arbetslösheten skiljer alltså. I Sverige räknas en student som söker ett helgjobb men inte får det som arbetslös, men då Schweiz har ett lärlingssystem istället för vårat utbildnings system så räknas de där inte som arbetslösa.
Med ett annat litet europeiskt land med låg statsskuld, nästan lika stor befolkning, egen valuta och sunda finanser med lång historik som neutrala. Ja. Jag tror det ligger närmre än ett land på andra sidan jorden med 10ggr fler invånare som har en statsskuld på över 200%…
Min lillebror har bott och arbetat i Schweiz de senaste fem åren. Schweiz har inte lika stora problem som Sverige med hög arbetslöshet bland utrikes födda, segregation och utanförskap. I Sverige kan dessa problem bromsa tillväxten eftersom staten måste betala enorma summor pengar för att åtgärda dem. Schweiz kan istället investera motsvarande pengar direkt i marknaden. Det är stor skillnad.
Kronan har generellt stärkts sedan ~2014, sen har det inte varit en linjär rörelse precis. Du kan googla på KIX index om du inte tror mig.
Så är det, i Sverige har vi nästan fått två parallella arbetsmarknader. Men det till trots så är våra länder på nästan samma nivå när man använder ett mer jämförbara mått.
Att jämföra sysselsättning, arbetade timmar, arbetslöshet osv mellan länder kräver väldigt good kunskap om skillnaderna mellan länderna och hur man klassar olika typer av gråzoner. Därför skulle jag säga att (för unga) är NEET det mått som fungerar bäst då de visar andelen av (den unga) befolkningen som inte deltar i ekonomin eller samhället i stort. Då det fångar de individer som verken deltar i ekonomin genom träning/lärling, utbildning eller anställning.
Ni får ursäkta, det gick lite väl snabbt och jag gjorde en tankevurpa. Tack för rättelsen! Men jag skulle oavsett hävda att SEK/JPY eller respektive ränta inte är en relevant jämförelse.
Global köpkraft är absolut relevant och kanske bland det mest relevanta som finns för att mäta välstånd i ett internationellt perspektiv.
Nu ser det ut som att SEK rasar brant pga de stundande räntehöjningarna i både USA och euroområdet samt Irankriget/oljekrisen där det inte verkar finnas något hopp om ett avslut i närtid.
Kul att veta att polacker snart kommer åka till Sverige för att handla billigt
Något oväntat lågt, trevligt med tanke på omständigheterna.
Den svenska inflationen mätt som KPIF låg oväntat kvar på 0,7 procent i augusti, enligt preliminära siffror från SCB. Väntat var att den skulle ha stigit till 0,9 procent i årstakt under månaden.
Inflationen ligger därmed fortfarande klart under Riksbankens mål på 2 procent.