Vänta er en lågkonjunktur, det kommer bli värre innan det blir bättre.
Tysklands inflation oroar mig mer än den Svenska.
Vänta er en lågkonjunktur, det kommer bli värre innan det blir bättre.
Tysklands inflation oroar mig mer än den Svenska.
Och när tyska tågfacken kräver 12% ökning och 2800€ inflationspremie lär det inte bli bättre här…
Folk här i forum har stor motstånd för Dansk penningpolitik…
Kan du utveckla ditt resonemang?
Läs här Euro vs Svenska kronan. De flesta vill inte ha EURO eller penningpolitik som i Danmark.
4% styrränta ser “aggressivt” ut bara för Svenskar som vill ha billiga låner. Folk som kan inte betala sina bolån med styrränta up till 5.5-6% måste har haft lånelöfte nekas från början. Bolåntagare måste läsa matematik och lära vad lånerisker betyder när styrränta höjas. De borde läsa också historia (styrränta var 4.75% i 2009).
Japp, KALPen finns av en anledning. Miniräknare av en annan…
(Och näpp, Theone m fl, jag glädjer mig inte åt andras olycka, men jag fascineras över hur kortsiktigt man kan tänka.)
Sedan börjar jag mer och mer tro att det här blir ett lååångsaaamt stålbad för de svenska bolånetagarna. RB vågar inte höja så mycket som skulle krävad av rädsla för att utlösa en plötslig kris, men då kommer de att tvingas hålla i en högre nivå längre och att “allas” bundna lån ska hinna löpa ut och nya tecknas för att det ska få önskad effekt.
Det jobbiga för alla med koll på miniräknaren är att det då riskerar att bli en långsam och utdragen resa ner till 2%-målet också. Mer barnbacke än svarta pist alltså. Det suger för alla.
Den här känslan har jag också. Jag tror mer och mer det kan bli långvarigt. Så grattis, du har nämnt att du löst bolånet! ![]()
men det blir spännande att se. Time will tell. Vi får väl hoppas för allas bästa att det inte blir så.
3% i USA nu
Inflation, Juni 2023
USA 4.8%
Danmark 2.5%
Schweiz 1.7%
Underbara siffror
Vi hoppas för Sverige också ![]()
Vi kommer inte komma i närheten av dom siffrorna då…
Någon som vet när det presenteras inflationssiffror för juni månad?
Fredagen 14 Juli 08.00 kommer inflation och prisbasbelopp 2024 siffror.
Nä kanske inte nu, men sverige har väl legat åtminstone 3-4 månader efter USA sedan starten på inflationscykeln?
Det viktigare KPI:et, kärninflationen, som FED vill ska vara på 2%, låg på 4.8% för juni. En bit kvar till 2%.
Tack för svar. Försökte googla mig fram utan framgång.
tack, har fixat. För Danmark och Schweiz siffrorna stämmer?
Vi får se när de kommer ner… Misstänker att kan dröja längre än man tror… Ränte vapnet är nog inte effektivt nog för stor del av befolkningen har inga lån, å räntan drabbar en mindre del som har för höga lån…
Det låg dock på 0,2% i månadstakt, eller 2,4% omvandlat till årstakt, vilket är trevligt!
Vi kan konstatera att USA nu redan har positiv realränta med marginal mot både CPI med/utan energi.
Kanske inte helt 100% rättvisande då jag inte lyckas plotta det mot samma Y-axel med mobilen, Svensk inflation på vänstra Y-axeln och USA på högra. Men det visar ändå att vi ligger ett gäng månader efter USA och har gjort det hela cykeln.
Om slutmålet är detsamma är det väl ändå bättre med långsamma förändringar?