Inför årsskiftet på ISK och kapitalförsäkring

Hej,

Du som är kunnigare än jag: jag vore tacksam för kort (och snabb) hjälp före ärsskiftet!

1: Jag har en del icke-placerade “kontanter” på ISK (Länsförsäkringar) som jag skall sätta på bankkonto istället. Skattemässigt, skall jag göra före eller efter årsskiftet?

2: Jag har tre barnspar på kapitalförsäkring (Avanza) som jag tänkte göra till ett. Liksom i fråga 1: Är det klokt att sälja av fonder och ta ut pengarna före årsskiftet från två av dem, och sätta in dem (på den tredje KF) efter årsskiftet?

3: Dessa barnsparanden: Rent skattemässigt, är det klokast att ha det som KF eller ISK?

Tack på förhand!

1. Ta ut före årsskiftet.
  2. Gör så, du tänker rätt.
  3. Skattemässigt ingen skillnad i praktiken. Jag föredrar KF men se till att den är avgiftsfri.
1 gillning

Tack skall du ha!

Sälj nu och sen behöver du inte va supersnabb på att köpa in dig igen :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 gillning

Du har fått bra svar ovan på det skattemässiga.
Men tänker på 3), har du tänkt på framtiden för KF respektive ISK?

Vem är förmånstagare till KF:en? Hur är det tänkt att den ska betalas ut till minst tre olika barn? (Gör ett antagande med tanke på att du hade tre olika barnspar).
Vem/vilka ärver ISK:n?

Hej,

Tack för svar! Ja, jag har tre barn, som kommer få ut var sin andel någon gång efter att de fyller 20. Jag tror att jag kommer sätta in alla tre som förmånstagare på KF, med en tredjedel var.

3 gillningar