Med barn i bilden tycker jag att det är vettigt att sträva efter en så jämlik ekonomi som möjligt.
Hade kanske gjort typ såhär:
Om Partner 1 vill behålla 50/50 av gemensamma kostnader för att hårdspara för att komma upp i ett liknande kapital som partner 2 är det väl inte fel. Men att man går över till gemensam ekonomi när detta är uppfyllt. Typ att båda har lika mycket pengar kvar efter att alla gemensamma kostnader är betalda.
Om partner 1 däremot vill dela 50/50 för att upprätthålla en fetare livsstil än partner 2 så känns inte detta rimligt med barn med i bilden. Tror att det är bra för barnen att se sina föräldrar som jämställda.
När det kommer till arv och framtida vinst på trisslotter så beror det ju lite på, är ni gifta) har ni äktenskapsförord? Finns det testamente, där kan det regleras om det blir enskild egendom eller inte.
Jag hade kanske inte tyckt att det va rimligt att få 10-50% av min partners arv i handen att göra vad jag vill med. Men om jag skulle få ett arv på 5-10msek så skulle jag inte bara spendera dom på mig själv heller. Sannolikt skulle det kunna bli att pengar iaf delvis läggs på renovering eller sånt som gynnar båda.