Investera 10msek bolagspengar - stressigt

Just de mentala bitarna ställer till det för många och helt säkert så kommer det som alltid komma justeringar som gör att kursen rasar 5-10% lite då och då, har du då 10 miljoner investerat så tappar du på kort tid uppemot en miljon i portföljvärde vilket för de allra flesta svider en del. Förhoppningen och det troliga är dock att det återhämtar sig och är mer lönsamt över tid.

För att hantera detta så kör jag själv lite mer defensivt i mitt företags portfölj. Jag kör en fast månatlig insättning fördelat på global fond, Sverige som sedan kompletteras med olika aktieköp när ett enligt bra läge för mig dyker upp. Dessutom har jag en stor del på räntekonto som backup för att kunna investera mer om/när en sättning sker. Satte tex in lite extra i början av förra veckan, efter raset vid Corona etc.

Dels hoppas jag lite grann tajma inköpen lite bättre än slumpen (svårt eller omöjligt) men det känns bättre i magen att försöka göra något aktivt vid en nedgång och sälja av vill jag inte göra. Dessutom är det framför allt lättare att mentalt hantera nedgångar om jag har denna möjlighet och att inte hela mitt kapital rasar.

Visst tappar jag pengar i uppgång jämfört med fullt investerad på börsen men jag gläder mig ändå åt den avkastning som det investerade kapitalet ger.

Att ta in en oberoende rådgivare låter som en bra idé, jag tycker dock att det viktigaste är att du själv känner dig tillfreds med upplägget. Du använder dig av ord som stress, läskigt etc vilket för mig låter som att ett upplägg där du investerar allting kommer ge dig oroliga nätter. I alla fall om du går från ett nuläge med noll risk.