Investera i cannabis?

Är det någon som funderat på eller redan investerar i cannabisaktier/-fonder? Jag har följt nyheterna under flera år och det händer mycket då fler och fler länder reglerar denna marknad. Själv har jag dålig koll på dessa bolag men tänker att det kunde varit intressant och krydda portföljen med en fond eller en bredare spridning av aktier. I Danmark finns Stenocare som har fokus på medicinsk cannabis som är ganska intressant.

Var ju en liten bubbla i detta för ett par år sedan.

Två aktier i branschen har varit aktuella senaste halvåret också på Reddit, som någon form av Memestocks med ökad volatilitet som följd: Tilray, Inc. (TLRY) samt Sundial Growers Inc. (SNDL).

En angränsande bransch som du kan finna intressant är psykadeliska svampar, främst ämnet Psilocybin. I Kanada tycks själva svamparna anses illegala, men det finns ändå officiella kliniker där ämnet ges och en del av dessa bolag är listade. Även i USA finns ett antal listade bolag. Compass Pathways, MindMed, Cybin Corp och Field Trip Health är några av de större. De ägnar sig oftast åt flera aspekter: odling, forskning, klinik för behandling, osv. Ämnet forskas på som terapi inom psykiatrin, och om sådan forskning skulle visa positiva resultat finns såklart stor potential, men därtill kan ju liknande liberalisering som för cannabis också ge stora möjligheter för psykadelika både som rekreationsmedel och (kanske främst) som “naturläkemedel”.

1 gillning

Det har även börjats testats i paliativ vård i Sverige, mycket intressant.

1 gillning

Jag lyckades kliva in på absoluta toppen av cannabisbubblan, var helt säker på att det skulle explodera och att det trots tokökningar bara var början, men jag hade helt enkelt gjort för lite research och hypat upp för mycket.

Stuvade om från att ha en ganska bred spridning i flera bolag till att endast hålla kvar en position i Tilray.

Tror fortfarande att det kommer bli stort, men i nuläget är jag -40%. Siktar på 0an till min dödsbädd.

Upplever att cannabis är väldigt volatilt i jämförelse med mycket annat. Saker som skapade problem var t ex att legalisering skedde, vilket gjorde det möjligt att öppna dispenseries, men att banker inte ville tillhandahålla sina tjänster till de gröna bolagen. Hade inte satsat huset på det.

Däremot, när laglig e-handel börjar med cannabis, då lär det bli galna ökningar. Men det ser ut att vara långt bort.

2 gillningar

Jepp, även i Sverige forskas det inom det området!

Medicinsk cannabis finns redan i Sverige. Det finns syntetiska varianter som ex. Sativex, men mer intressant är det ökade antalet patienter som får medicinsk cannabis på licens. Tyvärr är det fortfarande ett stort stigma kring detta i läkarkåren, men det finns en del som väljer att åka över till Danmark för att få hjälp av danska läkare.

Ja, det är nog fortfarande för tidigt för att räkna hem något. Själv har jag använt en bråkdel av min “lekhink” till en bred exponering, och just nu endast Tilray som ligger på plus. Jag har för dålig koll på bolagen over seas, men vore intressant om det dök upp lite fler europeiska bolag i branschen. Jag hoppas det kan bli en ny topp när allt fler EU:länder väljer att reglera denna växt och står alla stjärnor rätt på himmeln så har vi även reglerat detta i Sverige inom en 10-års period efter påtryckningar från FN och EU. Ja, jag väljer att vara optimistisk i denna fråga.

Varför inte bara investera i någon läkemedelsfond, ex Handelsbankens?

Seriösa företag är läkemedelsbolag.

Men vill man tjäna pengar på marknaden för missbruks-substanser, då är de lagliga seriösa alternativen noll.

Inser nu också efter att ha sett avsnitt om guld och ädelmetaller att det är mer intressant. Vem som helst kan odla gräs så det blir svårt att sticka ut på den marknaden. Däremot är det intressant att följa läkemedelsföretagen, så Stenocare släpper jag inte ännu.

Läkemedelsbolag kommer få det svårt att tjäna större pengar på substanser (THC, psilocybin) som är allmänna och inte kan patenteras. Kostymen är för stor. Det finns inget incitament hos dem att lägga miljarder på forskning om en substans som de sedan inte kan patentera. Det enda som kan förändra detta är om de utvecklar närbesläktade substanser som då går att patentera, alternativt nya sätt att inta substanserna (spray, plåster osv) som de istället kan patentera. Är det detta som Stenocare gör med cannabis?

1 gillning

Ser ut att vara mest cannabis-olja, finns mer info här: https://stenocare.se/
Jag har nog inte ett bra case för att behålla den placeringen heller egentligen, så får se hur långvarig den blir.

Har varit investerad i 3 år nu.

Innehav

• Tilray
  • Curaleaf
  • Green Thumb Industries
  • Cresco Labs
  • Trulieve cannabis

Ja, det finns inget kommersiellt eller lagligt intresse att sälja knark.

Läkemedelsbolag säljer mediciner som innehåller cannabinoider som inte är intressanta att knarka, men som har de intressanta medicinska effekterna.

Psilosybin fungerar bara anti-deppressivt när det ges i kombination med psykoterapi, där man vill öka reflektion men inte vill ha psykotiska hallucinationer.

Det finns inget lagligt medicinskt intresse att kränga hallucinogener, men om läkemedelsföretagen tar fram analoga indolalkaloider som inte ger hallucinationer men ändå ger ökad självreflektion, då kan nog dessa substanser komma att användas i psykiatrin i kombination med psykoterapi.

Det finns ingen laglig marknad för knark. Köp läkemedelsbolag istället.

Läkemedelsbolag har ett visst värde som diversifiering när man bygger en portfölj.