Investera i långa (20+ år) amerikanska statsobligationer? | Typ TLT hur gör jag?

Jag är intresserad av TLT, kan man investera i detta på avanza på något sätt?

Närmaste motsvarigheten i Europa är troligtvis iShares USD Treasury Bond 20+yr UCITS ETF, SXRC (ackumulerande) eller IS04 (distribuerande).

2 gillningar

tack snälla. Har du lust förklara skillnaden på dist och akkumulerande? Du verkar ha koll :blush:

En distribuerande ETF betalar ut utdelning medan en ackumulerande automatiskt återinvesterar.

aha tack… hmm svårt veta vad man tror är bäst om man tror på 10 åringen i USA kommer falla mycket härifrån?? Om det hadde varit en aktie hadde jag köpt allt nu är hållt men vet inte med sånt här

Det är ju inte bara om den faller eller går upp som inverkar resultatet. Dessa ETF håller ju Amerikanska statsobligationer, så växelkursen och den valutarisk du tar spelar ju också stor roll.

1 gillning

tack förstår det funderar på en liknande också på euepoäiske statsobligationer i EUr. Tänkte mer på dist vs akk? Hur väljer man

Jag skulle nog vilja påstå att grundregeln för en svensk investerare är att man väljer en återinvesterande ETF. Utdelningar orsakar oönskade kostnader i form av växlingsavgifter, courtage och spread förutsatt att man tänkt investera pengarna igen.

Det finns vissa undantag för avancerade investerare, som exempelvis Jakten på den “ultimata” allvädersportföljen, där det föreslås att man väljer utdelande ETF:er.

Jag gissar att det även kan finnas länder där skatten blir olika på utdelning och försäljning, och att det av det skälet kan vara fördelaktigt för investerare som bor där att få utdelning.

5 gillningar