Hej!
Jag har fått lite pengar över efter en husaffär
Och har planer på att investera i Lysa,
( ca 1000000:-) mina funderingar är bara
Skall jag sätta in allt på en gång ?
Eller är det bättre att portionera ut insättningarna, typ 100000:- per månad?
Hur skulle ni gjort?
Jag skulle månadsspara under loppet av ett år eller så . Det vore lite trist om det kom en liten sättning på 50 % eller så veckan efter jag investerat en sån summa. Men… om man har god nattsömn trots sånt så brukar man rekommendera att sätta in allt på en gång.
Det beror på hur länge du ska investera och till vilken risknivå.
Är det över 10 år och det är okej med din risknivå så skulle jag ha satt in allt på en gång. Jag tycker att det känns bättre att vara investerad direkt istället för att dela upp. Känslomässigt kanske det känns bättre att dela upp men i och med att det kan vara dumt att vara utanför marknaden så tycker jag det är bättre med allt på en gång.
Jag skulle ha valt att investera i egna fonder på Avanza istället för att använda Lysa.
Även om Lysa har sina fördelar, som det smidiga uttagssystemet, tycker jag att tjänsten är något överskattad.
En bättre strategi hade varit att satsa på en vanlig global indexfond, helst den billigaste alternativet. Genom att göra det har man redan kommit en lång väg – 99 % av det som behövs för en framgångsrik investering är på plats. Diskussionen om den sista procenten känns ofta onödig och kan leda till slöseri med både tid och pengar. Genom att undvika Lysa kan man spara nästan hälften av avgifterna.