Investera större summa nu eller vänta?

Hej!

Jag och min fru har månadssparat i fonder ett par års tid enligt en äldre variant av globala barnportföljen (exklusive guld). Vi har sparat ihop ca 400k och kände nu att det var dags för en ombalansering. Vi sålde av allt idag och tänker köpa upp igen efter den uppdaterade portföljen. Med tanke på rådande läge med ökande pandemi och presidentval, skulle ni råda oss att ligga lågt ett tag och sen göra vår insats, eller är det dumt att försöka tajma?

Dessutom, rekommenderar ni oss att gå över till lysa eller ska vi fortsätta med barnportföljen? (Det är pensionsspar med ca 25 års tidshorisont vi pratar om).

Tacksamma för svar!

Hej

Ni har 25år till på börsen och Ni tittar pp nyheterna och läser i media att man ska sälja allt och vänta på bättre tider! Det kommer säkert komma minst 5 tillfälle varje år då du kan höra i media eller läsa i tidningar att nu är det dags att sälja allt. Tyvärr om man tänker så och har 25 årssikt framför sig kommer man aldrig bli långsiktig vinnare på börsen. Det är så majoriteten underpresterar index långsiktigt. Köp LF Global indexnära 100% för långsiktga pengar och månadsspara i den. Kortsiktigt i spaekonto. Bry dig inte om börsen och läs inga tidningar och undvik all media. Ingen har kristalkula och ingen vet hur börsen går kortsiktigt. Långsiktigt har det fungerat senaste 100år. Kör som vanligt med månadssparande. Det är så man blir långsiktig vinnare få man följer börsen både upp/ned. Lycka till.

Mvh.jack

Även den som har gjort de allra sämsta affärerna senaste 100 åren och bara köpt på topparna och sparat på bankkonto tills nästa topp och sen investerat vad man har, har tjänat pengar.

Tiden i marknaden är den viktigaste faktorn

börsen kommer falla 30% igen och igen och igen och igen flera gånger innan du går i pension. Varje gång den faller så köp mer så blir du rikare för varje återhämtning, tills den dagen då vi inte återhämtar oss igen och staten köper eller konfiskerar dina tillgångar

Perfekt timing! Ni kan styra helt hur ni vill. Jag hade hoppat in med rubbet i ädelmetaller, finns flera olika fonder som är fokuserade på det. Vad ni än bestämmer er för så kasta inte in pengarna i en enda fond, typ någon index global fond. Bortkastade pengar.

Kan ni hitta typ tio fonder, 40k i varje. Ha det som en tävling, välj fem var och ta nischade fonder.

Tack för svar!

Vi tänker långsiktigt och vid dippen i våras satt vi kvar i båten och fortsatte månadsspara som vanligt. Jag tänkte bara nu eftersom vi ändå vill ombalansera och det är lite oroligt läge ifall det är bra att avvakta lite eller ifall den eventuella vinsten om en dipp skulle komma nu är försumbar i ett långt perspektiv?

Hur motiverar du att sätta allt i ädelmetaller? Det låter lite riskabelt?

Madrassen är säkrast och kassa skåp på banken. Sparkonto=-2% varje år.

Ädelmetaller inget att ha långsiktigt.Räntefonfer ännu mer dåligt i Isk.

Mvh.jack

Jamen, då investerar vi i en fin madrass då!