Det som bestämmer hur man bör placera pengarna är tidshorisonten på sitt sparande.
Frågan i ditt fall blir om du ska använda pengarna direkt när du då fyller 67, eller ska pengarna få fortsätta jobba i några år efter och du plockar ut några procent per år från sparandet?
En bra tumregel är att ha 10% aktiefonder per år som du kan avvara pengarna, så i ditt fall om du ska ha ut alla pengar när du är 67 så bör du börja med en 50/50 portfölj likt ”Nybörjarportföljen” och sedan sänka risken varje år med 10%.
Skulle du däremot vilja låta pengarna fortsätta jobba under pensionen, då kan du applicera den nya sparhorisonten och tumregeln till en ny portfölj.