Jag står i begrepp att omplacera mitt sparande och är inne på att satsa i investmentbolag. Dock är jag osäker ifall jag ska satsa i enskilda aktier eller att gå in i fonder ex. Spiltan Aktiefond Invest. Vilka för/nackdelar ser ni med de olika alternativen?
Fördel fond: Sköter sig självt, förvaltaren räknar ut börsvärden och ombalanserar vid behov. Möjligt att äga andelar i aktier istället för hela aktier. Återinvesterar utdelningar åt dig.
Fördel aktier: Endast avgift när du köper och säljer (bra för långsiktiga innehav).
Spiltan Invest innehåller bara 14 aktier så det är möjligt att kopiera deras strategi ganska enkelt. Du kan själv räkna ut vad det kostar i courtage att köpa och sälja aktierna, slå ut den kostnaden på det antal år du tänkt spara och se vad förvaltningsavgiften blir. Glöm inte att det kostar courtage för återinvesteringar också!
Även investmentbolag har sina risker. Ratos utveckling de senaste åren har ju varit katastrofal.
Nestor, absolut är det så! Det var inte frågan, men väl värt att påpeka. Svenska investmentbolag blir som ett slags aktivt förvaltad sverigefond.
Jag tycker du ska fundera på om du överhuvudtaget behöver investmentbolag. Investmentbolag har högre risk. Vill du ha det?