Inveztor - nu med avancerad portföljanalys

Tack igen, väldigt roligt att höra! Det finns väldigt mycket mer att göra, ex “automatiska portföljer”, så man snabbt ser sin allokering mot olika branscher, och ev. även olika tillgångsslag (tänk ädelmetaller, räntor osv).

Hejsan Robert,

Verkar som fler än jag upplevt att det inte gått att importera sitt innehav.
Då med efter man klickat fortsätt står nästa steg och “snurrar” bara.

Det jag upptäckte var att på 2 av min fonder som jag försökte importera enl instruktionen (Avanza). Var kolumen Antal 0 på dessa 2 fonder. Även om jag hade ett litet innehav. Den gemensamma nämnaren var att när värdet jag hade understeg NAV kursen så blev antalet 0.

Vet inte om det är detta som ställer till det vid importen. För jag provade med att ta bort dessa 2 fonder och då funkade för min del i alla fall.

Hoppas det kan vara till någon hjälp!

1 gillning

Tack för infon, jag ska undersöka det och åtgärda.

Följdfråga… kopierade du hela sidan, eller bara listan med fonder?

Som du själv sett så skriver översiktssidan ut antal som ett heltal (vilket inte stämmer för fonder), så Inveztor räknar själv ut antal baserat på de andra kolumnerna. Men för att veta om det rör sig om fonder eller inte så måste rubrikraden ‘Fonder’ vara med i urklippet (och ej på allra första raden). Kort sagt så är Inveztors parser byggd för att importera samtliga aktier/fonder i ett svep.

EDIT: om den inte förstår att det är fonder det rör sig om så borde inte summan/värdet stämma heller, då antal ej stämmer.

Första körde jag enl instruktionen och kopierade hela sidan. Både Fonder, Aktier och EFT’er/Certifikat

När det då inte fungerade så valde jag att klistra in urklippet i Notepad och där gick in och tog bort de 2 fonderna som innehöll Antal 0
Markerade allt där och gjorde en ny import. Då gick allt som tänkt.

Så för min del verkar det vara något när Antal = 0

Kör med Edge Chromium.

Säg till om det är något ytterligare du behöver ha reda på bara!

Grymt! Äntligen ett bättre alternativ till Yahoo Finance för att kunna se allt på samma ställe!

Två observationer, det ena är att det vore kul med en mer långlivad kaka för dark mode så man slipper slå på det varje gång. Det andra att importen från Nordnet funkade sådär, den fick med en aktiepost per gång, men efter lika många importer som aktieposter så fick jag in allt.

1 gillning

Hej och tack. Att den minns dark mode har jag på att göra-listan (tänker att det är bäst att spara per enhet, inte per användare). Att du bara fick med ett innehav per försök var märkligt… men då fick du iaf prova att “fylla på” en portfölj med ny import :slight_smile:

Yes, per enhet blir perfekt. Javisst jag lyckades importera allt från Nordnet till slut och knappade in resten manuellt och är skitnöjd så här långt!

Nu minns den ljust / mörk läge på varje enskild enhet (obs: man behöver se till att appen laddas om ordentligt en gång innan det börjar fungera).

Funkar strålande bra!

1 gillning

Grymt snyggt, och ger en fantastisk överblick!

Ett fåtal funktioner/saker jag saknar (om man får vara så fräck att ha en önskelista):

• Senaste kursdatum för fonder
  • Om man lägger till en fond på nytt, som redan finns i portföljen, skulle det vara väldigt smidigt om dessa automatiskt sammanfogades (underlättar vid manuell inmatning då man köpt in vid fler tillfällen)
  • Vissa värdepapper från Opti saknas:
    • JPM Global Corporate Bond Fund A (acc) - SEK Hedged
    • Goldman Sachs Global High Yield Portfolio Base Acc SEK - Hedged
    • Vontobel Commodity HI (hedged) SEK

Noterade även att funktionen för att ta bort värdepapper från en portfölj inte fungerar (i alla fall inte för mig), även om man väljer det alternativet kommer man till dialogen för att ändra/flytta värdepapper. Enda sättet att ta bort felaktiga värdepapper var att flytta dem till en annan portfölj och sedan radera hela den portföljen.

1 gillning

Tack, kul att du gillar! Se svar i fet text nedan

Om jag lade till en fond mer än en gång fanns de dessutom i listan mer än en gång, de sammanfogades alltså inte. Har inte sparat någon skärmbild eller liknande, men om du vill skulle jag kunna försöka reproducera felet?

Ja tack, du får gärna se om du kan få felet igen, jag lyckas inte då jag testar med varken aktie eller fond.

Riktigt snygg jobbat!
Önskemål som jag redan sett att du jobbar på.

1. Savr
  2. Kunna få med likvid kassa, t.ex. det som ligger på Avanza spar+ nordax för mig.
1 gillning

En mindre uppdatering utlagd:

• Kosmetiska förbättringar i innehavslistan
  • @Alecci Senaste kursdatum (fonder) eller eller klockslag skrivs nu ut (om datum inte är idag så skrivs datum ut även för börshandlade papper):

obs: ladda/starta om appen

Vet inte om någon redan uppmärksammat detta, men Nordnets egna indexfonder kommer inte med vid import från Nordnet.

Lyckas inte lägga till dem manuellt heller. Hittar dem inte.
De jag har är:
Nordnet Indeksfond Danmark A
Nordnet Indeksfond Norge
Nordnet Indeksirahasto Suomi

1 gillning

Ja det stämmer (och det har uppmärksammats tidigare i tråden) att Nordnet-exklusiva papper finns ännu inte tillgängliga.

Först och främst, stort tack för uppdateringsdatum på fonderna! :smiley:

Har nu reproducerat felet i en testportfölj, bild enligt nedan:

Av de fonder jag saknade (från Opti) hittade jag faktiskt JPM-fonden på Inveztor med hjälp av ISIN. De två andra finns också på andra ställen än Opti:

Vontobel Commodity H Hedged SEK - ISIN LU0505242726 (endast på SAVR)
Goldman Sachs Glbl Hi Yld Base Acc Sek Hdg - ISIN LU0458270971 (både på SAVR och Nordnet)

Vet inte om detta hjälper, men antar att det kanske vore positivt med fler datakällor…

Ah, nu kopplar jag… är det om du lägger till värdepapper manuellt som det blir “dubletter”? Det stämmer isåfall, vid manuell registrering så slås de ej ihop, de gör de dock vid import.

1 gillning