Inveztor - tar en paus

Tack för återkoppling. Jo, det är ju klart att det är poängen och förstår att det är klurigt att få med tex Savelend. Men kvartil fonden skulle ju vara smidigt att få med. Dock finns den (mig veterligen) enbart på Nordnet, varför vet jag inte

Kommande framöver: “auto-portföljer” per branch och land. Dvs portföljer som grupperar/summerar alla innehav som tillhör en viss branch respektive land. Välj i menyn, alternativt klicka på branchraden (längst ner i bild).

1 gillning

Bransch-bransch-bransch. Sorry :yum:

:slight_smile: Tackar för rättelsen.

Vad tycker ni förresten om min “klassning” av avgifter? (vill inte att det spårar ut till en diskussion om passiv vs aktiv förvaltning). Vill mest uppmärksamma folk som kanske inte någon koll alls på hur höga avgifter de betalar… jag satte under 0.5% = grön, 0.5-1.0% = gul, mer än 1% = röd…

8 gillningar

En till sak jag labbar med: att kunna se aktuell kursändring per bransch:

Till exempel, om du äger en fond som har 10% fastigheter och upptar 50% av värdet av dina innehav som faller -0.5%, samt en ren fastighetsaktie som upptar 25% som faller -1.0%, ger ett totalt fall på 0.1 * 0.5 * -0.005 + 0.25 * -0.01 = -0.275% (om jag inte tänker fel…)

2 gillningar

Fick samma när jag labbade i Excel… förutsatt att alla övriga innehav är samma. Nedången på 0.275% gäller ditt totala innehav. Nedången för Fastighetsbranschen blir i ditt exempel 0.92%.

EDIT: Har nog räknat fel, återkommer.

Nytt försök:
image

1 gillning

Hmm, jag tänkte att fastighetsbranschen faller -0.275% i exemplet, blir det inte så?

Trevligt registrerade mig för att kolla min portföljer lite :slight_smile:

Noterade dock att fonden Vontobel Commodity USD B inte finns med och den följer inte med när jag importerar från mina depåer i Nordnet heller.

I framtiden kanske det även går att kategorisera aktiefonder och räntefonder också så att man kan se fördelningen mellan dessa. Kanske till och med vilken risk (kiid-skala) som hela portföljen har.

1 gillning

Nej det stämmer att vissa Nordnet-värdepapper ej går att hitta, får se om det går att hitta någon lösning på det. Kategori/risk däremot är enklare och kan nog komma framöver.

2 gillningar

Gillar verkligen det jag ser, det här har jag letat efter länge!

Några frågor/önskemål:
Likviditet på en depå, vore snyggt att ha med om man ligger mycket likvid
Procentuell andel av portfölj för ett specifikt papper i portföljvyn
En totalvy, med alla portföljers papper sammanslagna - och procentuell fördelning så man kan upptäcka aktier som hamnat högt på grund av att man har dom “lite överallt”.

Men jäklar vilken fin grej du har här! :slight_smile:

1 gillning

Tack, kul att du gillar det!

1. Förklara gärna hur du tänker dig hur det skulle se ut/fungera, så kan jag fundera.
  2. Japp, detta har jag tänkt att få med ganska snart
  3. Ja en sån vy har jag i planerna. Även att få med innehav (10 största) i fonder.

Enklast vore väl att möjliggöra att ha Likvida medel som blir en egen kategori av innehav ”Likviditet”. Vet inte om andra har likviditet i olika valutor också, men säg att man ligger 20% likvid så är det ju annars en rätt stor del av värde, avgift, innehavstyp och valutor som blir snedvridet i sammanställningen.

Likviditet skulle kanske kunna omfatta även räntefonder kategorimässigt?

Jäkligt snygg sida!
Jag hade också önskat att man kunnat lägga till sparkonton och andra investeringar såsom tex Savelend.

Kändes lite konstigt när man reggat sig och kom in i ett redan förifyllt konto med olika investeringar.
Kändes som att man loggat in på någon annans konto.
Var ju lätt att rensa, men förstod inte riktigt vitsen.

Tackar, kul att höra. Största syftet med demoportföljerna är att jag inte har haft tid att fixa någon annan form av demo (eller hemsida). Kommer man då till en en helt tom sida så är det svårt att förstå vad appen erbjuder. (förresten, kom denna dialog upp första gången du loggade in?)

1 gillning

Hej.
Då förstår jag anledningen.
Nej den rutan fick jag inte upp.

En bit på väg med punkt 2 (och delvis 3)… procentuell andel för varje innehav för portföljen och totalt:

5 gillningar

Wow! Riktigt snygg lösning, det där var ju supersmart!

1 gillning

Nu är nya funktioner utlagda. Förutom mindre kosmetiska ändringar så är det möjligheten att se procentuell andel av innehav (portfölj/total) samt att kunna se “utveckling idag” i snitt per bransch eller för branscherna enligt din portfölj/portföljer:

Tack Robert! Det där gav mig en överblick på mina drygt 10 portföljer som jag saknat i åratal (kanske dumt att ha så, men jag gillar det).

Det som också är roligt är att det här verktyget är exakt det jag drömt ihop själv, fast bättre och smartare på punkt efter punkt.

I min värld innebär det här att jag kan ha en portfölj för att hålla innehav med en viss strategi separerade på olika portföljer eller tom hos olika mäklare utan att tappa helikopterperspektivet. Jag tror du har en produkt som går att ta rätt långt här!

Tack!

3 gillningar