Stämmer, det är om jag lägger till dem manuellt. Det går ju naturligtvis att summera alla sina transaktioner per värdepapper externt och föra in en totalsumma, men av någon anledning förväntade jag mig (måhända felaktigt) att man kunde lägga in dem transaktionsvis och att de då skulle slås ihop.
Vet inte om det är något som är värt för dig att lägga tid på, vill man ha exakta siffror måste man ju ändå gå igenom alla transaktionerna per värdepapper så det är ju inget vidare extra arbete för användaren på det sättet. Det kanske kunde vara en lågprioriterad “nice to have” för någon dag när du har tråkigt och inte kommer på något annat att göra?
Det är inte omöjligt att det blir en sån funktion framöver, men det use-case som jag har fokuserat på är att man antingen importerar sina innehav, eller manuellt läser av och knappar in exakt det som står som innehav hos sin(a) mäklare. Och där ligger väl aldrig samma värdepapper med som flera poster i samma portfölj/konto? Men om man samma fond/aktie i olika portföljer/mäklare, men vill kombinera dom i samma portfölj i Inveztor, så får man ju det use-case du pratar om Eller har du det på något annat sätt?
Mitt use case för att få exakta siffror vad beträffar fondandelar och deras inköpsbelopp var att gå igenom alla transaktioner per fond, i detta fallet på Avanza. I fonder man dels månadssparar i och dels spontanköper lite extra någon gång så blir det ju ett gäng transaktioner till slut.
Det finns ju dock som sagt en smidig workaround i att först sammanställa samtliga transaktioner per värdepapper i exempelvis Excel och sedan skriva in summorna i Inveztor, istället för att (som jag ju då gjorde) försöka lägga till dem transaktion för transaktion.
Återigen ett mycket stort tack för en riktigt grym applikation, och även för fortsatt support och utvecklande. Inveztor har på kort tid blivit ett av mina absoluta favoritverktyg i livet.
Ett annat förslag på en framtida funktion (min fräckhet känner inga gränser synes det) vore att man skulle kunna välja huruvida en portfölj man skapat ska räknas in i totalen på översikten eller inte. Tänker om man exempelvis vill lägga in separata portföljer för eget pensionssparande eller barnsparande, men vill ha dem åtskilda från sin egen “disponibla förmögenhet” där man jämväl vill ha en översiktlig sammanställning mellan olika portföljer. Ett alternativ kanske vore om man kunde gruppera portföljerna på något sätt, och därmed få åtkomst till olika nivåer av översikt/sammanställning?
Men visst summerar väl Avanza allt till en rad med genomsnittligt anskaffningsvärde, andelar osv även om du köper till mer av samma papper (så länge det är samma depå/konto)?
En till “nivå”, alternativt helt dynamiska taggar på innehav (så att man kan filtrera/gruppera som man själv vill) finns på min egen önskelista också, får se vad tiden räcker till…
Hur många anställningserbjudanden har du fått hittills av Avanza mfl? Du lär ju bli headhuntad av dem med tanke på hur otroligt snygga sammanställningar du gör!?
Inget som har med funktionaliteten med sidan att göra, utan mer med säkerhet. Ser att du har HSTS, men inte CSP och Permission Policy headern satt.
Gillar Scott Helmes sida (https://securityheaders.com/) som går igenom rekommenderade headers för sidor och förklarar vad dom gör.
Något som har en kostnad för att integreras, även om den är relativt låg är Troy Hunts “Have i Been Pwned” (Have I Been Pwned: API key); Använder personligen tredje-part login, men kan vara bra för användare som använder eget anv/lösen att få en varning eller blockeras helt från att skapa ett konto med ett lösenord som har läckt ut till allmänheten.
SAVR-import (med rabatterad avgift) är klar, men den är bara testad med en uppsättning testdata (som jag har fått skickad till mig). Jag har inte SAVR själv så jag vet inte hur bra nedan instruktion är heller… så om det finns några snabba testare här så tar jag tacksamt emot testresultat (både positiva och negativa).
Jag mejlade Savr om Kvartil tidigare i våras. Savr sa åt mig att kontakta Kvartil och berätta att jag vill köpa deras fond på Savr. Jag mejlade Kvartil och frågade om deras fond kommer dyka upp hos Savr eller Avanza och fick till svar att jag skulle kontakta Avanza och säga att jag ville köpa deras fond där… Så som jag förstod det så vill Savr ha Kvartils fonder i sitt utbud men dit vill inte Kvartil. De vill in hos Avanza men Avanza vill inte ha in dem…
Jag fick tyvärr inte SAVR till att fungera. Efter att klickat på fortsätt så står den bara och snurrar. Jag har provat i Chrome och Edge, jag har provat att kopiera hela sidan med fondlistan för en specifik portfölj och även att bara kopiera själva fondlistan. Jag har även provat att kopiera fondlistan där totala innehavet från alla portföljer är samlat. Men jag fick inte det till att fungera.
Tack för återkopplingen… tror ev. att det är mobilversionen som jag har byggt import för Tar tacksamt emot urklipp (via PM) och gärna också en screenshot på hur det ser ut i desktopläge.
EDIT: @MeAndMe , testa igen nu, tror jag har fått till det.
Då är det troligtvis antingen 1) du kopierar fel sida/vy, eller 2) du har ej klickat “tillåt” när webbläsaren frågar om Inveztor får tillgång till urklipp (det kommer bara upp första gången man försöker, kan tyvärr inte svara på hur man nollställer det ifall man har råkat klickat “tillåt ej”, men det går säkert att googla)