IPO:er våren och sommaren 2022

Äntligen har det dykt upp några IPO:er igen.

Vad tror ni om Newbury Pharmaceuticals AB och Learning 2 Sleep L2S AB?

1 gillning

Inte kollat på dom två än.

Men tecknade precis Hodl Spac på fyra konton. Dom ska förvärva inom blockkjedjeteknik. Spacett gick ju riktigt bra så jag chansar på denna. Känns lite risky men Vahid Toosi m.fl. är kända inom området.

2 gillningar

Affärsvärlden hissade två flaggor för HODL men tycker ändå ordföranden kommenterar dem ganska bra.
De har gjort en analys också som ligger bakom betalvägg, men hittade ett litet utdrag:

“Affärsvärlden lockas inte av spacen men vi vill inte heller nödvändigtvis avråda den blockchain-bitne att investera. Även om man kan konstatera att det är hög risk i den typ av bolag Hodl söker så lär man åtminstone inte förlora några stora pengar innan ett förvärv har gjorts. Kanske kan Hodl också utnyttja den volatila marknaden till sin fördel. Spacett har fått en bra inledning på börsen och den som tecknar Hodl kanske även kan hoppas på en släng av kryptohysteri. Vi ställer oss neutrala till aktien”

Tänkte hoppa över denna men kanske inte är så dumt i alla fall…

1 gillning

Ash Pournouri är ju med på ett hörn också. Han vet ju hur man gör pengar av människor :wink: Skämt åsido inte en person jag skulle lita på.

1 gillning

Learning to sleep verkar ju extremt begränsat i sin affärsmodell, och saknar helt vallgrav? Det är i princip psykologbesök online med enbart fokus på sömnbesvär. En ok idé för en liten lokal butik men knappast ett aktiebolag? Hur ska dom expandera internationellt? Har dom någon bra analys av läget i resterande EU där den här typen av besök inte är så frikostigt skattesubventionerade?

1 gillning

Känner spontant att jag vill avvakta med dessa börsnoteringar tills vidare. Har inte gjort någon research alls egentligen, så min åsikt är väldigt öppen för förändring.

1 gillning

:blush:

3 gillningar

Oj, sista dag 13 januari, här har man snoozat bort en IPO!

Jah tyckte ändå att jag kollade NON och AVA:s IPO sidor löpande? När gick de ut med erbjudandet?

Har någon tecknat? Lycka till i så fall!

Personligen använder jag oftast mobilen, apparna till ava&nn funkar dåligt för just översikt över ipo. Så då blir det till att det är lättare att hänga med via AVs ipo-guide. Men kanske måste titta förbi nyemissioner.se för att faktiskt täcka in allt som dyker upp!? :thinking:

Har inte tecknat HODL.

1 gillning

Någon som har bra koll på Newbury eller pharma i allmänhet?

Scrollade prospektet för Newbury, och tycker pipelinen såg bra ut, med säljestimat som skulle göra värderingen överlag attraktiv. DOCK har jag ingen aning hur jag ska värdera risken i de läkemedel som de har förvärvat (vad jag förstår är det iaf inte tidig studie-fas, utan de inriktar sig på redan kommersialiserade läkemedel främst)…

1 gillning

Känns svårt att värdera en IPO i detta börsklimat. När de satte teckningskursen för t.ex. newbury så var ju börsen betydligt högre värderad.

Jag lutar nog åt att undvika noteringar tills börsen stabiliserar sig eller om det kommer värdebolag istället för tillväxt

2 gillningar

Man kan väl inte ens teckna i IPO:er via AVA och NON apparna? Eller? Det är inte lätt att hitta i alla fall, där kunde de ju förbättra och driva upp sina courtageinkomster!

Affärsvärlden (förkortas AFV, inte AV) och deras IPO lista är bra, den har ju med månad och dag; dock inte datumet för sista teckningsdag - bara datum för handelsstart. Nyemissioner.se har väl bara år i sin lista, vilket väl gör att deras lista mindre informativ, eller i alla fall mindre överskådlig?

Varje gång jag ser HODL tänker jag på

hoodlum

/ˈhuːdləm/

noun

1. a person who engages in crime and violence; a hooligan or gangster.

“they were the ‘professional’ gangsters of New York, hoodlums and racketeers”

Jag håller helt med om att en viktig faktor är aktuell börsstämning och hur börsen rört sig sedan kursen bestämdes, det kände jag var en fin stor hjälpfaktor under hösten, när teckningskursen bestämdes när index låg 5-10% lägre.

Kan någon förtydliga utförligt vad de menar med det feta här, antingen säger de emot sig själva, eller så tar de stora hopp i sin berättelse:

"Portföljläkemedlen kommer att lanseras löpande under de närmaste åren med start 2022 och bidra till en betydande tillväxt för Newbury. Bolagets strategi är baserad på strategiska partnerskap och förmåga att effektivt kommersialisera produkter på den skandinaviska marknaden*. Samtliga produkter är in-licensierade från strategiska partners som utvecklat produkterna och i de flesta fall även producerar och levererar de färdiga läkemedlen.** Newbury licensierar all nödvändig dokumentation som krävs för att registrera produkterna i de skandinaviska länderna och äger därefter rättigheterna att marknadsföra och sälja respektive läkemedel i Skandinavien efter att patenträttigheter för originalläkemedlet löpt ut. Newbury är därmed genast beredda att konkurrera i nationella och regionala anbud och kommer att marknadsföra läkemedlen mot förskrivare och beslutsfattare."*

Jag ser att man kan vänta tills HODL har haft sin första börsdag, innan man eventuellt tecknar de andra aktuella IPO:erna.

Nordnet får också ta och skärpa sig, när man går till IPO:er i menyn i inloggat läge, kommer man inte till deras förstasida för IPO:er

konstigt att de inte gör som AVA och slussar sina kunder till de snygga säljsidorna de har upplagda för IPO:er.

Ytterligare ett bolag:

Hubbster Group AB

Trycker man på förstoringsglaset så gör de ibland reklam för senaste. Åtminstone så på avanza som jag ffa använder, antar det är de ipo där de har en mer väsentlig roll🤷🏼‍♂️ Isf går det att teckna och det går även att lura sig in även utan att de har en annons men inte alls funktionellt, hamnar dessutom i webversionen ej anpassat för mobilen. Men hur som rätt oöverskådligt ja, finns potential där kan man tycka.

my bad :speak_no_evil:

Jorå :point_up_2:t3:. AFV ipo-guide

Nyemission har jag bara tittat förbi och har inte så bra koll på de egentligen.

Det har du rätt i, där finns datumen på den sidan, och de verkar vara i ordning. Det jag tänkte på var att det saknas här, i deras “kompletta huvudlista” screener:

1 gillning

En genväg till båda så blir det bra :wink:
Men lite snålt att de inte klämt in ”sista teckningsdag” som ett val när det ändå finns så mkt annat.

1 gillning

Precis, missar man teckningen blir ju lätt allt annat värdelöst! Och det räcker ju föga med första handelsdag, då det skiljer så i period mellan sista teckningsdag och första handelsdag mellan bolagen. Nästan 1 dag till 1 månad.

Vad tror vi om SMART VALOR Group AB? Med sin nisch mot krypto/NFT så borde nog denna kunna få lite fart under vingarna?

1 gillning

Krypto har inte direkt gått bra på sistone, topp i mitten av november och fallit 55% sedan dess (mätt med 21Shares Crypto Basket Index ETP). Givet att Smart Valor’s intjäning är bunden till hur bra krypto går så är det inte orimligt att anta att dem kan få ett svalt mottagande

2 gillningar