IPO på AF konto?

Hej!
Brukar ni även söka tilldelning på ett AF-konto vid börsnoteringar eller blir det mycket extrajobb att hålla reda på skatt hit o dit jämfört med ISK o KF?

Jag bytte till KF när den introducerades och har aldrig blickat tillbaks. :slight_smile: Då är det bättre att söka via ISK och KF samt öppna upp konton hos fler banker. Själv söker jag från 7 konton när det dyker upp en het IPO varav ingen är en AF.

1 gillning

I första hand ska man naturligtvis söka på ISK och KF eftersom skatten är lägre där. Men en vinst är alltid en vinst även om man behöver skatta bort 30 %, så man kan naturligtvis söka även på AF när man sökt på att alla bra konton man har tillgång till.

Det är inte särskilt krångligt att deklarera sin IPO på K4-blanketten om man deklarerar på nätet. Banken lämnar uppgifter till Skatteverket när du sålt aktier på AF, och de uppgifterna blir förifyllda i deklarationen. När du deklarerar på nätet kommer Skatteverket att styra dig till en tom ruta där du måste fylla i anskaffningsvärdet. Klart!

Du behöver spara avräkningsnotan för IPO:n i 6 år.

I år får man eventuell skattåterbäring 8-11 juni i stället för 7-9 april om man deklarerat K4.

Det har hänt att jag sökt på AF och fått tilldelning, men eftersom det är så vanligt att man inte får någon tilldelning brukar jag oftast hålla mig till enbart ISK och KF med värdepappersbelåning, så slipper jag ha pengar som står och skräpar till ingen nytta i väntan på ännu ett avslag.

Det finns personer, exempelvis @janbolmeson, som hävdar att tilldelning av IPOs ibland sker per personnummer, och om så är fallet borde en ansökan även på AF kunna resultera i att sannolikheten att man får tilldelning på ISK eller KF minskar.

2 gillningar

Sökte du även via en ISK på samma bank? Om ja, fick du tilldelning på båda? Jag brukar söka både via ISK och KF men här är ju skillnaden att man inte direktäger aktier i en KF.

Ja.

Nej, bara på AF. Vilket naturligtvis gör att man börjar grubbla på om jag hade fått på ISK i stället om jag inte sökt på AF. Men jag kunde lika gärna ha blivit helt utan om jag inte sökt på AF. Det är bara att vara glad att jag gick med vinst, och pynta sina 30 % i skatt.

Med tanke på hur svårt det är att få tilldelning är det lätt att börja inbilla sig saker, och se mönster i den slumpmässiga tilldelningen som inte finns. Jag har fått tilldelning på både ISK och KF i samma bank då och då, så varför skulle man inte kunna få på alla tre om man även söker på AF?

Intressant! Någon i forumet som konsekvent söker på både AF, ISK o KF i samma bank och har dragit slutsatser?