Hej,
Jag har ett gammalt IPS sparande med följande fonder:
Nordea Asian Fund
Nordea Indexfond Global
Nordea Småbolagsfond Norden
SPP Aktiefond USA
Nordea Stratega Ränta
Ser detta ok ut? Finns det någon annan räntefond som är bättre?
Hej,
Jag har ett gammalt IPS sparande med följande fonder:
Nordea Asian Fund
Nordea Indexfond Global
Nordea Småbolagsfond Norden
SPP Aktiefond USA
Nordea Stratega Ränta
Ser detta ok ut? Finns det någon annan räntefond som är bättre?
Hej Pelle!
Jag gick igenom fonderna och kom fram till detta:
Nordea Asian Fund har en avgift på 1,60% per år och ser ut att främst ha innehav som man skulle få även i en Indexfond med inriktning Asien. Exempel på sådan fond är Swedbank Robur Access Asien med 0,20% i avgift.
Nordea Indexfond Global har en avgift på 0,40% och passar mer in på Jans filosofi om indexfonder med låg avgift, även om han skrivit om andra liknande fonder som han föredrar.
Nordea Småbolagsfond Norden med avgift på 1,62%. På bloggens lista över 2018s bästa fonder i kategorin svenska småbolag är Xact Svenska småbolag och Didner och Gerge Småbolag t.ex, båda med lägre avgifter.
SPP Aktiefond USA har en årlig avgift på 0,21% och är med på listan över bästa fonder i den kategorin 2018. SPPs Indexnära fonder har överlag låga avgifter och dessutom en etisk inriktning på samtliga.
Nordea Stratega Ränta har 0,70% i avgift och innehåller både långa och korta räntor. Spiltan Räntefond Sverige (kort) och AMF Räntefond Lång är återkommande favoriter värda att kika på, lägre avgifter även där.
Här kan du se hela listan över årets bästa fonder. Tips på bra indexfonder och räntefonder 2020
Överlag skulle du kunna hitta fonder med lägre avgifter som presterat bättre, så skulle rekommendera att kika på listan! Sen vet jag inte exakt hur utbudet ser ut på Nordeas plattform för IPS, så det är något att ha i åtanke. Flyttavgift om man flyttar sin IPS från Nordea till annan plattform är 500kr.
Glad påsk!
Vänligen
Elin