Jag behöver hjälp med placering i mina 2 IPS-sparande. Jag ska ta ut dessa om 2 år under en 5-års period. Om jag då ska följa råden här så ska pengar som ska användas inom 2 år placeras på bankkonto vilket inte går i dessa fall. Jag är bunden till de fonder som erbjuds. Hur gör jag då. Jag har ett IPS på AMF där jag kan välja räntefond kort, lång eller mix. Alla verkar ha förlorat i värde förra året o jag vill ju behålla värdet men behöver inte heller öka nu så här nära uttag. Eller ska jag välja AMF balansfond? Sen har jag ett IPS på Avanza o där har jag mer att välja på men vet inte hur jag ska tänka. 100% räntefond? Vilken? Eller inte välja nån fond alls o låta pengarna vara oinvesterade? Hoppas någon vill ta sig tid o svara på min långa fråga.
AMF Räntefond MIX har jag sett rekommenderat i flera andra trådar.
Annars om du har placeringar utanför pensionssparandet så kanske du kan flytta dem till bankkonto i stället. Man kan se alla sina placeringar som en stor portfölj och se till att den totala risknivån blir rätt även om de enskilda delarna kan bli snett placerade.
Förklara gärna tänket, varför AMF räntefond mix skulle vara bra.
Ibland är kort ränta bra, vid recession med räntesänkningar är lång ränta bra. Är tanken att man ska få ut det bästa av båda ränteformerna, eller?
Vilka alternativ finns?
Om du tänker vara kvar hos AMF så tycker jag AMF Global är en bra fond.
Du ska snart ta ut pengar, så det du kanske bara ska ha 10-20 % i aktiefond, och resten i en räntefond.
AMF räntefond lång borde teoretiskt stiga när räntorna sänk under recession, några månader efter att aktiemarknaden sjunkit som reaktion när det blir fallande konjunktur.
Kör du 90% AMF Lång och 10 % AMF Global så bör du vara ganska värdebevarande, med några procent tillväxt per år.
Mina favoriter i räntefonder är IKC avkastningsfond och Spiltans räntefonder.
Men kan absolut se allt sparande som en helhet men i just det här fallet så är det bara dessa pengar jag ska börja ta ut om 2 år och vill därför ”säkra” dom.