Isk skatt näst år

Måste vi inte veta volatiliteten och samvariationen för tillgångsslagen för att börja uppskatta påvekran på fondrobotar? Det problematiska är frekvensen och kvantiteten som ombalanseras. Med väldigt hög volatilitet skulle man kunna tänka sig att hela aktiefondsdelen omsätts under ett år, och därmed försvinner hela skjuta-skatten-framtiden-fördelen som vanlig depå har.

Misstänker att en mer relevant jämförselse kommer att vara index-blandfond på depå vs fondrobot på isk.

Trodde man även betalade procent på innevarande kapital varje år. Är det inte så alltså?

Räntefondernas förväntade avkastning ökar samtidigt som ISK skatten, så det blir mer fördelaktigt att ha dem på ISK än tidigare. För tidigare hade vi låg förväntad avkastning genom en låg ränta men schablonintäkten låg på 1,25% trots det, men rätta mig om jag har fel.

1 gillning

Screenshot 2022-11-24 at 15.23.51

Källa: Småspararguidens inspel i tjafset om ISK-skatten | Småspararguiden

Räknar tabellen med att statslåneräntan förblir densamma över hela perioden? Det krånglar till det med att man inte kan förutse hur räntan kommer utvecklas. Är det några fler som kommer byta till AF vid 3 eller 4% ränta, hur ser ni isåfall risken i att behöva byta fond under denna tid? Exempelvis som vi sett med LF global till Avanza global eller DNB global indeks. Om räntan sjunker igen under 3 eller 4% byter ni tillbaka? Vad gör ni med nya investeringar?

Jo - Storleken på skatten baseras på kapitalet på ISKn, men om man har marginal i sin ekonomi kan man ta pengarna för att betala skatten från någon annan del av sin ekonomi.

Instämmer med @GSverre. Situationen kan uppstå att ISK-kontot ser ut att gå på plus, men när man tar hänsyn till den skatt man betalar “med andra pengar” så ligger man (ISK) på minus.

Tja, vad ska man säga. Nästa års ISK-skatt kommer att landa på 0,88%, mot årets 0,375%. Alltså mer än det dubbla.

Jag betalar ISK-skatten med ränteavdraget på bolånen. Många som gör så gissar jag. Det kan vara en fördel med KF, att du ser när skatten dras för just sparandet.

Det är är bara mental bokföring, det är separata poster.

Skattenivån på ISK, som ändras vid årsskiftet, baseras på statslåneräntan den 30 november varje år. Skatten beräknas sedan efter en formel där man tar statslåneräntan och lägger till 1 procentenhet. Skatten uppgår sedan till 30 procent av det. Nästa års ISK-skatt landar därför på 0,88, mot årets 0,375 procent, enligt DI.

– Det intressanta är att den höjs samtidigt som Tidöavtalets löfte om att göra första 300 000 kronorna på ISK skattefritt är skjutet på framtiden, säger SVT:s ekonomikommentator Alexander Norén.

Den nya regeringen lovade att sänka skatten på ISK-konto, men när budgeten presenterades fanns löftet inte längre med.

Du vet om att riksrevisionen och småsparareguiden räknar med olika avkastning per år?