IT-konsult, vad ska jag fakturera per timme från en kund i Tyskland?

Jag är konsult med eget AB och har landat en tysk kund som vill diskutera timpris. Jag undrar om det finns någon i forumet som jobbar mot Tyskland som kan tipsa om lämplig prissättning? (Jag jobbar inom IT, mjukvaruutveckling, web och appar.)
Idag tar jag 1000 sek / timme av mina Svenska kunder, misstänker att jag bör lägga mig något högre i Tyskland? Jag killgissar att konsultarvoden generellt borde ligga ca 10-20% högre i Tyskland?

(Jag startade förhandlingen med 115€ / timme, de kontrade med en önskan om rabatt på 13%, varvid de fick 3% av mig. Nu vill de istället försöka med en stafflad prislista med kick-back.)

Euron är ju dessutom låg, och kan fortsätta ta marginal på timlönen också…

Har Ingen direkt kännedom om frilans i Tyskland. Att direkt jämföra med en tysk frilansare blir också svårt då det säkert är andra förutsättningar och krav att ta in i beräkningarna som säkert kunden vill ha rabatt för. Kanske kan du få ett hum om summor här Wie IT-Freiberufler ihren Stundensatz richtig berechnen – Grundlagen, Tipps und Tools » ASEKURADO

Men vill påpeka att Euron är starkare än den någonsin varit (bortsett kort tid under finanskrisen) och du får bra kronor för euron nu.

1 gillning

I min bransch som delvis är utbildning är det tvärt om. Konsulter i t ex Tyskland har betydligt lägre timdebitering OCH förväntas kunna debitera betydligt fler aktiva utbildningstimmar i Tyskland.

Dock är det där mer massleverans av standardiserat utbildningsmaterial. Delvis pga betydligt större kundunderlag =lättare fylla många standardiserade kurser.

Hade alltid problem när det exemplifierades tyska/europeiska ”businesscase” där vi från norden fick förklara att det inte ens var i närheten av realistiskt för nordiska förhållanden. Dessutom hade man dålig insikt i hur glesbefolkat Norden var och hur långa restiderna var jämfört med centraleuropa.

2 gillningar

I min bransch år det också lägre priser i Tyskland än i Sverige. Vi lägger därför mycket arbete där.

Det är dock inte IT.

125-150 eur i timmen, 1500+ i Sverige. Gäller inte frilans dessa priser (I wish).

2 gillningar

Varför vill de köpa dina tjänster? Det vore väl enklare för tyskarna att hyra in en tysk som kan marknaden, förstår förväntan, pratar språket etc.

Uppenbarligen har du något som kunden efterfrågar! Klura ut vad det är för något och ta bra betalt för det.!

3 gillningar

Tar 130-150 eur för IT, men vet också de som tar 160+ för mer specialiserade och enstaka case och andra som tar 110 på längre projekt.

Håller med Greger, du har något speciellt eftersom de vänder sig till dig, ta betalt för det.

3 gillningar

Har haft en tysk kund en gång, jag tog €120/timme. De betalade direkt… Kanske betyder det att priset var för lågt. Det handlade om någon lite speciell mjukvaruutveckling, men inte för speciell.

2 gillningar

Jag är personligen jättedålig på att ta betalt för min sällsynta kompetens. Tycker det är jättesvårt när man har jobbat länge åt samma kund.

2 gillningar

Ah, jag fakturerade nämligen för ca 2 år sedan och jag har för mig att Euron då låg 30 öre över dagens valutavärde, men du har rätt, jag ska försöka se mer positivt på Euron :slight_smile:

Oj, det där låter väldigt bra! Den här kunden vill nu ha rabatt beroende på omfattning, rabatten ska starta vid en miljon, och vid 5 miljoner vill de ha “en ordentlig rabatt”. Jag tycker redan att jag ligger rätt i min prissättning, men det känns konstigt att behöva ta höjd för att sen kunna ge tillbaka 10-20% rabatt efter projektet?! Man tycker att de kunnat begära en offert på hela projektet och förhandla innan istället…

Kanske borde införa en tjänst i forumet där vi förhandlar åt varandra. Lite good cop, bad cop. Jag är skitdålig också när jag ska förhandla åt mig själv, men ganska duktig åt andra. :joy:

1 gillning

Tack, förhandling på fredag, jag skickar teamsinbjudan. Bring the guns :wink:

2 gillningar

Denna artikeln kanske kan hjälpa dig.

Generellt sett trodde jag det var högre priser men kanske beskattningen skiljer så tyskar får behålla mer.

Anställdas löner är i min mening definitivt högre i Tyskland vad jag sett inom det bolaget jag jobbat. Typ 30-50%.

Har först legat på 630 kr / h i typ 6 år och efter det på 705 kr / h i 5 år efter det att jag tog med mig kunden och körde eget (kontoret blev nerlagt och startade eget). Innan det så låg jag på 780 kr /h. “Borde” åtminstone höja priset med Sveriges Ingenjörer + sociala avgifter varje år. Jag har dock klarat mig bra tidigare och också klarat mig kvar vid nedskärningar just på grund av att det är så litet delta mellan interna lönekostnaden och den externa kostnaden för mig. Har inskrivet i mitt avtal att priset ska revideras en gång per år men blir “aldrig av”. Svårt det där…

Tack för länken! Jag ligger egentligen lite över snittet verkar det som, men nu gäller det att ge efter lite i deras förhandling så att de känner sig nöjda. Jag har redan jobbat ett år för dem med korta avtal, så de vill/kan i ärlighetens namn inte kasta ut mig så lätt heller :slight_smile:

1 gillning

Ja någon måste ju ligga över snittet annars hade det varit lägre :slight_smile:

Det är väl rimligt, att du ger lite rabatt. Inte ovanligt för längre avtal att kunder vill ha rabatt, vilket kanske är OK.

Spontant tycker jag du ligger attraktivt i pris. De vet vad du levererar och måste ju vara nöjda samtidigt som du ligger på lite drygt snittpriset.

2 gillningar