IT-konsultbranschen 2023

Hej på er,

Står i begrepp att säga upp mig med målet att starta eget. Jobbar som .Net-utvecklande (och devopsande) konsult i södra Sverige. Tanken är att efter uppsägningstiden börja jobba med kunden sen fem år tillbaka. De gillar mig och jag gillar dem men shit can happen. Och eftersom jag är en så fin och ordentlig kille kommer jag, som sagt, spela by the book och vänta ut uppsägningstiden innan jag pratar med kunden. Vilket innebär potentiell arbetslöshet vilket för mig är ett lika bekant begrepp som mumintroll och enhörningar. Men vi har bunkrat upp för inkomstförlust så vi klarar oss ett bra tag.

Men det där är ju min gamble. Känner att det är dags för en förändring nu.

Frågan är snarare till församlingen hur ni upplever prognoserna för branschen för 2023. Har läst en del dystert förstås och läget är ju lite som det är med allt som sker i Sverige och världen. Planen är, som sagt, att jobba vidare med befintlig kund men shit can happen och jag vill få en bild av hur plan B kan gestalta sig.

Kände bara att jag behövde lite input från kollegor i branschen. Konsultmäklare, inköpare, personalansvariga, konsultkollegor som kör eget. Vad är signalerna i stort?

Dvs. hur ont i magen behöver jag ha?

1 gillning

Det är en tuffare marknad vi som är ett litet konsultbolag har gått från ca 80 förfrågningar om dagen till omkring 50.
Däremot så jobbar vi nästan enbart mot globalabolag dock,

1 gillning

Ja, det är också bilden jag har. Men tuffare behöver ju inte betyda dålig egentligen. Tack för din återkoppling.

Jag brukar aldrig avråda folk från att starta i egen låda men just nu kanske är illa valt.

IT och tech har ju varit ganska överhettat i några år. Med betoning på varit. Jag är inte säker på att det är så längre.

2 gillningar

Vi växlar av konsulter till fast anställda just nu. Har inte hänt på länge men läget är ju tufft nu. Då är det dyrt med konsulter.