IT-konsultbranschen 2023

Hej på er,

Står i begrepp att säga upp mig med målet att starta eget. Jobbar som .Net-utvecklande (och devopsande) konsult i södra Sverige. Tanken är att efter uppsägningstiden börja jobba med kunden sen fem år tillbaka. De gillar mig och jag gillar dem men shit can happen. Och eftersom jag är en så fin och ordentlig kille kommer jag, som sagt, spela by the book och vänta ut uppsägningstiden innan jag pratar med kunden. Vilket innebär potentiell arbetslöshet vilket för mig är ett lika bekant begrepp som mumintroll och enhörningar. Men vi har bunkrat upp för inkomstförlust så vi klarar oss ett bra tag.

Men det där är ju min gamble. Känner att det är dags för en förändring nu.

Frågan är snarare till församlingen hur ni upplever prognoserna för branschen för 2023. Har läst en del dystert förstås och läget är ju lite som det är med allt som sker i Sverige och världen. Planen är, som sagt, att jobba vidare med befintlig kund men shit can happen och jag vill få en bild av hur plan B kan gestalta sig.

Kände bara att jag behövde lite input från kollegor i branschen. Konsultmäklare, inköpare, personalansvariga, konsultkollegor som kör eget. Vad är signalerna i stort?

Dvs. hur ont i magen behöver jag ha?

1 gillning

Det är en tuffare marknad vi som är ett litet konsultbolag har gått från ca 80 förfrågningar om dagen till omkring 50.
Däremot så jobbar vi nästan enbart mot globalabolag dock,

1 gillning

Ja, det är också bilden jag har. Men tuffare behöver ju inte betyda dålig egentligen. Tack för din återkoppling.

Jag brukar aldrig avråda folk från att starta i egen låda men just nu kanske är illa valt.

IT och tech har ju varit ganska överhettat i några år. Med betoning på varit. Jag är inte säker på att det är så längre.

2 gillningar

Vi växlar av konsulter till fast anställda just nu. Har inte hänt på länge men läget är ju tufft nu. Då är det dyrt med konsulter.

Svårt att veta hur framtiden ser ut men skulle jag välja ett år senaste 10 åren att inte gå på som konsult så vore det detta år.

Men med det sagt tycker jag du ska köra på. Det är modigt och utvecklande och är du senior så är det troligtvis inga problem att få ett vanligt jobb sen.

Lycka till

4 gillningar

Har du funderat på vad din nuvarande arbetsgivare kommer tycka om att du tar över kunden.

Lite dumt att bränna en bro ifall man inte behöver. Säg att det inte skulle fungera som du tänkt dig så kan man ofta gå tillbaka (i värsta fall). Men det kan bli knepigt ifall de får reda på att efter du slutat så tog du över kunden.

1 gillning

Håller med om att tajmingen är osedvanlig kass.

Tänker också jag köper livserfarenhet med detta. Känner att jag bara harvar och harvar. Visst, pengarna måste in men skulle det skita sig borde jag kunna hitta ett jobb rätt enkelt.

Jobbat i 17 i branschen så jag antar att det gör mig till senior även om jag själv inte väljer att kalla mig det.

De kommer få veta att jag vill göra det i samband med uppsägningen. Går de inte med på att låta mig kontakta kunden direkt väntar jag ut uppsägningstiden. Det är min fulla rätt att söka uppdrag som egen företagare. Finns inga konkurrensklausuler. Har en bra och öppen relation med arbetsgivaren och helt övertygad om att de föredrar att jag jobbar kvar av fri vilja och inte av trygghet. Det står också dem helt fritt att sälja in en annan konsult till kunden.

Long story short: jag vill inte tillbaka. Men är inte intresserad av att bränna broar heller.

1 gillning

Det kan dock vara så att du sätts i karantän i ett antal månader. Att du inte får konsulta hos den tilltänkta uppdragsgivaren på grund av klausuler mellan din arbetsgivare och uppdragsgivare.

Hade undvikit att ”ta kunder”, särskilt som första kund då mycket hänger på kontakter, du bränner bron att vara underkonsult hos din nuvarande arbetsgivare för ett uppdrag som kan ta slut imorgon.

2 gillningar

Min professionella rådgivning är att försök att få till ett hyrköp, dvs att när ditt kontrakt löper ut, så väljer kunden att antagligen ta in dig i företaget eller släppa kontraktet, då kan du spela på kortet att du har en bra relation till företaget och antagligen ha samma rate som du har i nuläget utan att konsultbolaget i fråga tar en mellanskillnad.
Men ja vet ju tyvärr inte hur ditt konsultbolag arbetar.

Mig veterligen finns inga karantänsklausuler.

Påverkas din bild av att jag har personliga kontakter hos den tilltänkta kunden? Kontakter som, i förbifarten, slängt ur sig; är det inte dags för dig också att starta eget? Och börja hos oss.

Detta innebär noll garantier men är en indikation.

Min bild är inte att jag tar en kund. Jag förstår vad du menar och detta är en vanlig invändning. Men som jag försökt läsa det juridiska är att så länge man väntar ut sin uppsägningstid finns inga juridiska hinder att börja jobba med en kund man jobbat med hos en arbetsgivare. Kanske har tolkat det fel.

Tillägg: tanken är att vara helt transparent mot arbetsgivaren. Tänker dubbelkolla om avtal mellan arbetsgivare och kund innehåller karantänsklausuler. Finns ingen anledning att fulspela. Anställningsavtalet innehåller inget sånt.

Hänger inte riktigt med. Menar du att gå som underkonsult till min arbetsgivare utan att de skär nåt emellan?

I praktiken ja, även om ett hyrköp i innebär att företaget tar över konsultbolagets kontrakt med dig.
Vi själva tar inget när vi har en konsult och ett företag som vill gå samman för vi vill inte skada några relationer på något sätt.

Ok. Det finns redan ett sånt lager där jag går som UK till annan leverantör utan att de tar något emellan. Har bra relationer med både dessa och slutkunden.

Tycker ändå du ska ta en försiktig diskussion med kunden utan att gå in på detaljer. Din arbetsgivare kommer förmodligen inte vara en “fin och ordentlig kille” när dom behöver göra nedskärningar.

Jag tror du kan göra det på ett bra sätt och väldigt mycket värt att veta om det ens är aktuellt.

3 gillningar

Passande login. :slight_smile:

Men du har en poäng gällande hur det skulle låta om jag blev överflödig, yes.

1 gillning

Gör som @Buspojken nämner, nämn dina tankar kanske inte detaljrikt, men bara fråga om det går att göra.

1 gillning

Ja och kolla anställningsavtalet om man ens får.

Kan inte hitta några såna klausuler i mitt avtal men jag ska dubbelkolla detta. Det enda vi inte får göra är att ta med företagshemligheter samt kundinfo.

Hur gick det för dig förresten? Blev/blir det eget?

Det är också inskrivet i svensk lag. Man får inte starta bolag som angränsar till det man är anställd som etc. Allt sådant måste tas med ens chef för godkännande först.

Kolla in lojalitetsplikt.