Jag glömmer bort att leva i nuet, hur gör ni andra?

Hej!

Sitter och filosoferar lite kring livet och tänkte höra hur ni andra kunniga läsare förhåller er till detta ämne som jag tänker på rätt ofta.

Jag har kommit fram till att jag har väldigt svårt att leva i nuet då jag jämt tänker på pengar, investerande, sparkvoter, fondfördelningar samt målet att bli monetärt rik på börsen trots att jag idag redan har en grym ekonomi jämfört med andra i min bekantskap.
Är detta girighet må tro? Att mycket vill ha mer?
Jag är redan RIK på alla andra sätt i livet med en god hälsa, en underbar familj, många goda vänner, schyst boende samt ett jobb som jag faktiskt trivs på.
Varför kan jag ej uppskatta dessa saker lika mycket trots att jag innerst inne vet att relationer och hälsa går före det mesta i livet, inklusive pengar.

Hur kan man lära sig att bli mindre girig efter pengar, speciellt då man redan har det bra ställt?
Tror att det skulle få mig att uppskatta livet på en helt annan nivå jämfört med hur det ser ut idag.

Nu blev det ganska mycket, men så går mina tankar ibland :grinning_face_with_smiling_eyes:

Mvh

10 gillningar

Hej på dig
Som du kanske märker att majoriteten av oss som skriver här är i nästan samma sits som dig. :grin:. Då tror jag att vi behöver mer psykologer här inblandade. Det blir riktigt svårt få en objektiv svar här på din väl skriven text tyvärr :joy:. Om du förväntar dig att Jan ska ge oss lite stöd i den frågan kan du bara glömma det. Han kan bara elda till det ännu mer haha. Om du läser alla trådar är det så att 98% handlar hur vi ska bli rikare tillsammans. Haha. :thinking::joy:. Det är klar att vi borde slappna av ordentligt och leva mer i nuet :hugs::raised_hands:

1 gillning

I denna boken finner du svar på alla dina frågor:

(Läses på egen risk, då du kanske hellre vill sitta på en parkbänk, titta på fåglar och njuta av att bara vara att dig själv efter du läst den) :slight_smile:

9 gillningar

Jag ser mitt ekonomiintresse som en hobby och en förströelse, dvs det är inget negativt för mig. Tvärtom är det något positivt som gör att jag kan skingra tankarna. Men som någon skrev är det ju individuellt. Mår man dåligt av sitt beteende ska man ju försöka ändra det.

Tåls att fundera kring. Kan vara ett uppslag till ämne att ta upp i en FikaTillsammans med en psykolog som kan ämnet?
@janbolmeson

2 gillningar

Haha Jacke :grin: du är en person vars investeringsstrategier jag delar.
Men trots att den går ut på att köpa ”marknaden” så är vi ändå inne varje dag på RikaTillsammans och läser vad andra har för strategier osv.

1 gillning

Man sitter här för att man ska inte missa något viktigt. :grin:. Sedan dyker det upp 100 olika förslag och strategier på portföljer och då känner man sig sjö sjuk. Till slut hittar man inte ut till land och blir kvar på öppna havet. Haha. :grin::superhero:

2 gillningar

Sitter och jobbar med veckans avsnitt, men vill ändå kort slå ett slag för mitt inlägg här:

Det är mitt lilla resonemanget på temat. Älskar min coach Moa som pratar om att:

Låta livet kännas lika bra som det faktiskt är.

samt

Njuta sig till framgång.

Vi kommer absolut ha ett samtal på ämnet, t.ex. med Moa. Hon har lång erfarenhet att jobba med sådana som oss. Mycket pengar, framgångsrika och ändå inte alltid helt tillfreds. Inte helt ovanligt och förmodligen överrepresenterat i det här forumet. :joy:

10 gillningar

Det är kul med det filosofiska.

Jag förstår också det här med att man tänker på strategier med mera, men man får också fundera hur mycket det tar från ens övriga liv. Som du uppenbarligen själv skriver.

Vi lever ofta i historien (tittar bakåt) eller i framtiden (tittar framåt) och glömmer således där vi är just nu. Man är generellt också väldigt egocentrisk och att öva på att vara mindre egocentrisk och ge mer till dem omkring en kan göra dig själv lyckligare. Roligt och givetvis lite motsägelsefullt.

Det är också helt okej att vara nöjd med det man har och inte alltid behöva “sträva efter mer”. Jag tror det är något man får höra alldeles för lite. Med sträva efter mer syftar jag främst på externa faktorer, såsom pengar, prylar. Rikta fokusen inåt mot dig själv så kommer du finna en enorm värld att utforska.

Några saker jag själv tycker hjälpt mig något enormt är

• Läsning, jag läser så mycket jag orkar och kan.
  • Digital minimalism.
  • Dagboksskrivande, eller allmänt journalförande.

Ett sätt att utforska sinnet.

• Promenader i naturen. När man blir hänförd av ett vackert träd, ja, känslan är svår att förklara.
  • Meditation
  • Ensamhet - att vara ensam några timmar, utan några externa störningar med sina egna tankar kan vara extremt läskigt i början men väldigt givande.
17 gillningar

Tack @ramagon, håller helt med.

Jag själv brukar åka minst en gång om året till ett retreat/kurs i ca en vecka där man gör många olika typer av meditationer (inkl. fysiska), inte pratar med någon på en vecka annat än i gruppsamtal och är utan mobil, dator, böcker eller annan distraktion. Kostar 10 500 kr inkl. boende, mat och allt. Bara mat och logi i fem dagar brukar ju kosta mer än det. Jag själv känner mig alltid som en ny människa när jag är tillbaka.

(Står tyvärr en del trist om stället på nätet, men jag, Caroline och de 10+ av våra vänner som vi rekommenderat det till bara positivt att säga om det. Vet även företagare (här på forumet faktiskt) som skickar dit sin ledningsgrupp/personal. Har du frågor så kan vi ta dem i en separat tråd eller via mejl.)

1 gillning

Oj. Jag som trodde att det räckte bara åka 2ggr i veckan till simmhallen och bada bastu med goda vänner som är helt ointresserade av ekonomi,börsen och bloggar :joy::grin:!

Ps. Självklart att årskortet på Actic betalar företaget som friskvård :shushing_face:.

1 gillning

Kan rekommendera appen Waking Up, av Sam Harris. I den så lär han dig hur man mediterar och vad man kan upptäcka genom det. Finns en 28 dagars intro kurs där på 10 min per gång.

Tyvärr så har många en bild av att man sitter skräddarsits och efter meditationen så håller man händer och sjunger man Kumbaya.

Det kan vara bra det också men det är det långt ifrån de sanningar man kan upptäcka bara genom att vara uppmärksam.

Gillar du att upptäcka nya saker som är bra, t.ex. en ny likartad indexfond eller fondrobot med lägre avgift, så tror jag du kommer gilla det.:slight_smile: :+1:

2 gillningar

Hej och tack för ett bra svar!

Ligger mycket i det du skriver, ska ta till mig och reflektera över det.

Vi lever ju trots allt bara EN gång och målet är inte att bli den rikaste mannen på kyrkogården för min del, utan jag strävar efter en ekonomisk trygghet för mig och min familj.
Eller gör jag verkligen det? Det är iallafall det jag intalar mig.

Jag kanske bara är girig trots att jag själv ogillar giriga personer? Vem vet?

Mvh,

Vad skulle hända om du såg att tryggheten egentligen inte ligger i pengarna på kontot utan i din färdighet att skaffa dem?

1 gillning

Ligger definitivt något i det du skriver Jan.
Jag har försökt tänka så tidigare.

Mina färdigheter kanske grundar sig i något som är likt ett beroende för mig då tanken på att vara utan pengar ger mig en inre stress.
Trots en sparkvot på 50% så känner jag att jag vill spara MER och tjäna MER, med hopp om att just det kommer göra mig lyckligare på något sätt.

Detta konstanta driv verkar ej upphöra och det går ut över mitt välmående känner jag ibland.

Mvh

Om du inte har lyssnat eller läst den här artikeln, gör gärna det. Det är min version på ditt tema:

samt

Sedan kan jag varmt rekommendera att ta hjälp med en bra coach på ämnet. Grejen är att “mer” kommer inte lösa det. Men man måste våga släppa taget. För mig gick slog det över när jag ett år gjorde mer än två miljoner i vinst och fortfarande inte kände mig trygg… :man_facepalming:

Återkom om du vill ha en rekommendation, kan tipsa om en eller två bra coacher. :slight_smile:

3 gillningar

Har funderat på liknande ämnen som dig. Man tror att när man kommit fram till någon slags milstolpe är man “nöjd”. Sparat ihop en miljon, tränat så man klarar av ett maraton o.s.v. Om man inte lever i nuet så är det nog svårt att nöja sig när man kommit till mål.

Likaså tänker jag med mitt mående. Om jag köper denna grej blir allt bra. Om jag gör denna sak så blir allt bra. I slutändan så kommer inte en sak få en att må bra för alltid. Det gäller att alltid tänka efter och försöka må så bra som möjligt. Försöka lösa sakerna som får mig att må dåligt.

Vi med en ganska trygg ekonomi kan bli stressad över att inte ha mer pengar än vi redan har. Gäller då enligt mig att komma ihåg att vi slipper en stor del av stressen av att inte ha pengar så det räcker. Tänka på det positiva och fundera på om man verkligen behöver spara dedär extra pengarna?

2 gillningar

@janbolmeson’s artiklar kring detta är mycket bra och har hjälpt mig. Jag har även klurat lite på det där retreatet som han nämnt. Det verkar spännande.

@JM163

Att du skriver här och frågar är för mig ett gott tecken på att du verkar vara mottaglig för nya idéer och tankar!

Det är absolut något som Jan säger kring att tryggheten inte är i pengarna utan i din färdighet. Här får du en trevlig möjlighet att börja jobba mer med dig själv och ditt inre. Det är en utmaning.

Jag tror för många människor så är tanken på att vara utan pengar en stress, det är givetvis jobbigt att tänka att man inte ska ha råd med att betala exempelvis lånet. Sen beror det på hur ofta man tänker på det och hur mycket det påverkar en. När man som många här har det rätt bra ställt, så kan det nog upplevas som en skamkänsla. Ungefär som att man inte borde ha vissa känslor när man uppnått en “viss nivå” på livet.

Men så är vi människor. :slight_smile:

Mitt förslag till dig är att prova några av sakerna som nämnts här, inte alla på en gång, det brukar bli för mycket.

Att även prata med någon nära dig om det här kan vara riktigt bra, det beror lite på hur man känner. Ekonomi är ett otroligt svårt ämne att prata om då det är sådan tabu kring det.

Sist vill jag säga att det är en väldigt fantastisk community som Jan och Caroline skapat här. Det är inte alla som har den bekantskapskretsen där man kan lyfta ibland känsliga frågor utan att bli dumförklarad eller skrattad åt. Givetvis kan det hända på ett forum också, men det är lite lättare på nätet för många.

Vi kanske får starta en stödgrupp här på forumet. :sweat_smile:

5 gillningar

Jag är densamma och jag försöker arbeta med det. Jag tror att meditation är tänkt att hjälpa, men jag har fortfarande inte en god vana. Det som har hjälpt mig mycket är dock stoisk meditation och att bara lyssna på podcasts om stoicism. Mycket av det resonerar med hur jag naturligt lever mitt liv på andra områden, så när jag snubblat över dessa filosofier “klickade de”. Jag tror att det hittills har hjälpt mig att leva MER för tillfället, men det finns fortfarande en lång väg att gå.

En sak som jag lyssnade på påpekade nyligen: “de flesta av oss lever som om vi kommer att dö en dag och inte inser att varje ögonblick som vi andas är vi i ferd med att dö.” Det gjorde mig lycklig, eftersom det inte finns någon framtida döds punkt att vara rädd för och att jag borde få ut det mesta av varje döende ögonblick jag har nu.

2 gillningar

Jag har funderat på detta:
Om jag idag får reda på att jag kommer dö knall fall om 5 år, och vara helt frisk fram tills dess, vad skulle jag ändra på i mitt liv.
Jag har funderat kring både pengar, jobb, fritid mm.

4 gillningar