Tack för feedbacken, Robert! Jag ska försöka hitta bättre data
Pensionskalkylatorn - När kan ni gå i pension har fått några uppdateringar. Grundprincipen är densamma ange önskad nettopension efter skatt och kalkylatorn räknar ut när du kan gå i pension. Det går även att räkna ut gemensam start om man som par har delad ekonomi.
Det går nu att ta skärmdumpar eller bara kopiera in text från minpension/bank för att läsa in data. Det finns även en excel-export av resultatet.
Tänkte senare lägga till en uttagsoptimering baserad på inlästa försäkringar, men första implementationen blev alldeles för buggig.
Hej allihopa!
Jag skrev ett inlägg här tidigare om Finnfynd, appen jag bygger för att göra det enkelt att ta reda på vad gamla prylar man har liggande faktiskt är värda. Den senaste veckan har jag jobbat hårt med att förbättra den rejält, så tänkte det var läge att höra av mig igen.
Grundtanken: hur många av oss har inte något liggande i källaren, på vinden eller i en gammal låda — spel, prylar, porslin, samlarsaker — som vi aldrig tittar på, men heller inte vågar slänga för “tänk om det är värt något”? Ofta blir det varken sålt eller använt, bara liggande, för att det känns för krångligt att ta reda på vad det faktiskt är.
Är du ute på secondhand/loppis och snabbt vill veta om något är köpvärt så är även appen perfekt för detta ändamål.
Med Finnfynd fotar du föremålet, så identifierar appen vad det är med AI och slår upp riktiga sålda priser på Tradera — du får ett marknadsvärde direkt i fickan. Plötsligt blir det enkelt att bestämma sig: sälja vidare, skänka bort med gott samvete, eller inse att det faktiskt var värt att spara. Samma sak funkar förstås ute på loppis eller i en second hand-hylla också — snabbt koll om något är ett kap innan du köper.
Jag har lagt ner otroligt mycket tid och energi på det här — återbruk och återförsäljning är verkligen något jag brinner för, och jag vill att appen ska göra det där lite enklare för fler.
Appen är i betatest via TestFlight just nu IOS/Apple, helt gratis medan den finslipas — vill du testa så [ Join the Finnfynd beta - TestFlight - Apple ]. Jag har begränsat antal testare till 50st. [Android kommer inom kort / hör av dig om du vill vara med i den slutna testningen där också].
Jag har även begränsat antal skanningar man kan göra då det kostar en liten liten slant för mig när andra använder appen.
Jag tar hemskt gärna emot feedback — särskilt kring hur användarvänlig appen känns och om funktionerna faktiskt fungerar som de ska. Allt från “det här var förvirrande” till “den här funktionen kraschade” är supervärdefullt för mig just nu. Ju fler som testar och rapporterar feedback desto bättre blir appen. Tack för att ni läser, och tack till er som redan testat och gett feedback tidigare!
Tack!
Den centrala bristen är ju att historiken på Tradera är mycket kort. Tidigare var det bättre men nu är den minimal. Det innebär att möjligheten att få relevanta data om t.ex. medelpris för en viss typ av vara är begränsad.
Tack för din feedback!
Har du laddat ner appen och testat?
Vad fick du för resultat på det du scannade?
Tack på förhand!
Jag har testat appen. Provade att söka på något normalt varumärke. Fick upp någon enstaka såld vara och ett ganska meningslöst resultat.
För att appen ska fungera bra skulle det behövas ett filter som tar bort alla varor/varumörken som det sålts få av. Det skulle också behövas statistik gällande osålda varor, tid till försäljning, antal omstarter etc. Framför allt skulle det behövas en mycket större databas än det Tradera tillhandahåller. Tvår års historik vore rimligt.
Kul! Vad skrev du in för varumärke, var det något specifikt du ville veta priset på eller var det bara ett generellt sök?
Även om det sålts få av en specifik produkt så värderar jag det faktum att man i alla fall kan ge användaren ett hum om vad varan kan vara värd än ingenting alls.
Din poäng om likviditet framför exakt pris tycker jag är riktigt bra — och det är faktiskt precis det appen redan försöker göra: varje resultat visar hur många sålda/aktiva annonser som finns och klassar efterfrågan (t.ex. “Lättsåld” eller “Extremt låg efterfrågan”), inte bara ett pris. Så vi är nog mer överens där än vad testet visade! Det jag däremot INTE har än är tid-till-försäljning och antal omstarter — det är rimlig vidareutveckling.
När det gäller “två års historik” — appen har faktiskt ingen tidsgräns alls, den filtrerar inte på datum. Den tar helt enkelt de senast tillagda avslutade annonserna för en vara. För en sällsynt vara (som ditt älghorn) kan det redan idag sträcka sig flera år bakåt om den säljs så sällan.
Jag minns inte vad jag sökte på, troligen något klädmärke. Jag ville se vilken data som fanns och det var inte mycket.
Det mesta som jag säljer eller kan tänka mig sälja är saker där annonserna kan räknas per år snarare än per vecka eller månad. Det ligger inte många annonser uppe samtidigt.
Det centrala problemet är att historiken på Tradera är så kort. Jag tror att annonserna försvinner efter 2 eller 3 månader. Relevansen av historiken blir därmed begränsad om man inte säljer någon sorts massvaror.
Lite nya uppdateringar. Det finns nu möjlighet att spara sin kalkyl genom att skapa konto. Hela den ändringen gjordes med en promt - att bygga ett fleranvändarsystem med adminpanel och allt!
Har även bytt namn på kalkylatorn till SlutaJobbaKollen.se
Fin! Jag känner mig dock osäker på hur kalkylatorn hanterar ”risken” att man lever längre än medellivslängden? Ser ut som att den räknar med att ens privata sparande är förbrukat vid medellivslängden. Men det kan ju vara så att man lever till 110 - och vill behålla sin uttagsnivå ![]()
Det korta svaret är… Det beror på. Inkomst och PPM är alltid livslånga. De flesta sitter sedan med 8-10 olika tjänstepensioner som kan tas ut med olika löptider. Om man väljer att ta ut de sista livslångt, gärna utan efterlevandeskydd så kommer de fortsätta att betalas ut. Eget ISK/KF finns tar ju slut utan möjlighet till livslång betalning.
Det skulle inte vara så svårt att lägga in ett val där man själv anger hur långe utbetalningarna ska pågå.
Funderar även på att bygga en AI-optimerad uttagsplan som automagiskt föreslår hur alla försäkringar skulle kunna tas ut för att matcha den planen som nu visas.
Imponerande arbete du gör och har gjort! ![]()
Så som jag förstår verktyget när jag testat det, så kollar det bara om planen håller eller ej. Skulle det gå att få till att man simulerar ett visst uttagsbelopp från ett visst år och ser hur kapitalet påverkas över tid, istället för att det privata ISK alltid skall ätas upp till medellivslängden?
Guiderna på isksikt har nu fått en uppdatering och en skattekalkylator har kommit till, även ett verktyg för att gå igenom fondavgifterna i sin portfölj. isksikt.se
Hej!
Jag är skotte, bor i Sverige och jobbar med IT inom vården, inte med finans, men privatekonomi har alltid intresserat mig. Det började med att jag räknade på min egen ekonomi i Excel/Sheets och har vuxit sedan dess.
Det är drygt 30 verktyg, en ordlista på 78 artiklar och 33 längre guider. Några
exempel:
- Flödesschemat, ett interaktivt beslutsträd som utifrån din situation leder dig
fram till vad som är rimligt att göra med pengarna härnäst.
- FIRE-prognos (Financial Independence, Retire Early), räknar sparkvot, bryggan till tjänstepension och allmän pension, och uttag.
- Budget, 50/30/20 med svensk skatt inräknad.
- “Var står jag”, jämför din inkomst mot SCB:s statistik och visar vilken
Allt finns på svenska och engelska.
Jag bygger på det aktivt och det kommer uppdateringar mest hela tiden. Ändringsloggen ligger här om någon är nyfiken: Ändringslogg – Finansverktyg | MacLaine
Kort om hur det funkar: det är gratis, inga annonser, inga konton, inget att sälja och jag tjänar ingenting på det. Dina siffror lämnar aldrig din enhet, allt räknas lokalt i webbläsaren.
Det jag är ute efter är feedback. Vad saknas, vad är otydligt, och räknar något fel? Den sista tar jag extra allvarligt.
Ursäkta, det blev ett lite längre inlägg än jag hade räknat med ![]()
Relaterat till tråden Montrose by Carnegie, ny digital investeringsplattform, men tänkte att det här var ett sidospår.
Har hört att flera vill vara inloggade längre på Montrose. Alltid kul med en utmaning! Följande fungerar i webbläsaren.
Slängde ihop ett bokmärke till webbläsaren (egentligen “bookmarklet” på engelska). När man klickar på det så börjar det klicka på knappen för alla konton, följt av knappen för det första kontot. Det sker ett klick var 15:e minut. Man lämnar sedan den här fliken öppen och öppnar en ny för att faktiskt använda Montrose.
Den här rutan visas högst upp på hemsidan:
![]()
Har testat det i flera timmar i Firefox. Vet inte om ännu fler timmar kan göra att webbläsaren pausar fliken.
Det lättaste sättet att lägga till bokmärket är enligt följande (men det finns även andra sätt):
- Ctrl+Shift+B för att visa Bookmarks bar.
- Högerklicka på bookmarks bar och välj Add Bookmark… (Firefox) / Add Page… (Chrome).
- Fyll i namn och klistra in URL från informationen nedan. Hela koden klistras in. Den blir en rad i URL-rutan.
- Spara.
- Gå till https://app.montrose.io, logga in och klicka på bokmärket.
Namn: Håll Montrose inloggat
URL:
javascript:
/* Bookmarklet to keep login session active at montrose.io, by clicking on
* account selection buttons.
*
* Version: 1.0.1
* Author: thomasa88
* License: MIT
*/
function sleep(ms) {
return new Promise(resolve => setTimeout(resolve, ms));
}
/*
* What does not keep the session active:
* * The Auto Reload Tab extension
* * Only clicking the profile button
* What keeps the session active:
* * Clicking the buttons for selecting the active account every 15 minutes
*/
/* Might the browser also put the tab in the background? */
periodSecs = 10 * 60;
async function run() {
let clickTimeSpan = document.getElementById('login-keeper-click-time');
if (clickTimeSpan) {
alert('Bokmärket har redan laddats. Ladda om sidan om du vill inaktivera eller ladda det igen.');
return;
}
createBanner();
let allAccountsBtn = document.querySelector('button[aria-label="Alla konton"]');
let firstAccountBtn = document.querySelector('button[aria-label="Alla konton"] ~ button');
let buttons = [allAccountsBtn, firstAccountBtn];
/* Highlight which buttons we are using */
buttons.forEach(b => b.style.background = 'red');
clickTimeSpan = document.getElementById('login-keeper-click-time');
while (true) {
for (const btn of buttons) {
console.log('Clicking');
btn.click();
let now = new Date();
clickTimeSpan.innerText = `Senaste klicket: ${padTime(now.getHours())}:${padTime(now.getMinutes())}`;
await sleep(periodSecs * 1000);
}
}
}
function padTime(num) {
return num.toString().padStart(2, '0');
}
function createBanner() {
let info = document.createElement('span');
info.innerHTML = `
<div style="position: fixed; top: 0; left: 0; background: red; color: white; padding: 5px; border-radius: 10px;">
Håller inloggningen aktiv. Använd <a href="https://app.montrose.io" style="text-decoration: underline; color: white;" target="mr-tab">Montrose i en annan flik</a>. Stäng den här fliken eller ladda om sidan för att avbryta.
<span id="login-keeper-click-time"></span>
</div>
`;
document.body.appendChild(info);
}
run();
void(0);
edit:
Har hållit i 8h i Chrome nu. Hade fliken aktiv.
Höll 3h i Firefox vid senaste testet. Fliken var ej den aktiva fliken. Tror jag fick ihop fler timmar i mitt första test. Ev. hade jag tätare mellan klickningarna i det.
Det visar iaf att man verkar komma förbi Montrose spärr, men sen kanske fliken laddas ur/pausas av webbläsaren. Kanske går att komma runt om man gör ett tillägg/plugin istället.
edit2:
Det ser ut att vara cookies som har gått ut när jag kikar på nätverksanropen. Iaf den ena (_dd_s_v2) har created för ca en halvtimme sen i den session som fortfarande är aktiv. Det sammanfaller inte med tiden för ett klick.
Kikar jag på vilka cookies som webbläsaren skickar med i sina anrop vid 200 innan sessionen går ut och 401 efter den gått ut så är många borta:
| Cookie | Aktiv session | Utgången session |
|---|---|---|
__session |
||
_cfuvid |
||
_dd_s |
||
_dd_s_v2 |
||
montrose-at |
||
montrose-csrf |
edit3:
Local storage har också en auth-tokens med accessTokenExpiresAt:null och lastRefreshAttempt:"Tiden för när sessionen pajade".
Hm, cookiesarna med tid (_dd*) ser ut allt alltid sättas med väldigt kort tid. Ser närmare bestämt ut att var 15 minuter!
Testar att skruva ner klicktiden till 10 minuter i bokmärket ovan. (v1.0.1)
edit4:
Senaste testet gav mig 6h i Chrome och 4h i Firefox ![]()
edit5:
Listat ut vad som händer! För varje öppnad flik mot Montrose körs timern. Så öppnar man en flik till så kommer den döda sessionen efter 1h. Tänkte felanmäla och sen se om jag kan göra något smartare.
Nu har jag filat lite mer. Den här versionen kör i samma flik(ar) som man använder. Den klickar mellanslag och escape var tionde minut (öppna sökrutan och stäng den) om man inte använder sidan.
Bokmärket måste aktiveras på alla flikar som har Montrose öppet, så att ingen av flikarna loggar ut efter 1 timme.
Det lättaste sättet att lägga till bokmärket är enligt följande (men det finns även andra sätt):
- Kopiera koden nedanför.
- Ctrl+Shift+B för att visa Bookmarks bar.
- Högerklicka på bookmarks bar och välj Add Bookmark… (Firefox) / Add Page… (Chrome).
- Fyll i namn och URL enligt nedan. Hela koden ska klistras in. Den blir på en rad i URL-rutan.
- Spara.
- Gå till https://app.montrose.io, logga in.
- Klicka på bokmärket. En röd ruta visas längst ner i fönstret.
Namn: Håll Montrose inloggat
URL:
javascript:
/*
* Version: 1.1.0
* Author: thomasa88
* License: MIT
*
* Bookmarklet to keep login session active at montrose.io, by clicking on
* account selection buttons.
*/
(function () {
/*
* What does not keep the session active:
* * The Auto Reload Tab extension
* * Only clicking the profile button
* * The user opening another tab without this script
* What keeps the session active:
* * Clicking the buttons for selecting the active account every 15 minutes
*/
const TRIGGER_PERIOD_SECS = 10 * 60;
let triggerTimeout;
let clickTimeSpan;
let startTime;
async function run() {
startTime = new Date();
if (!isLoggedIn()) {
alert("Du måste logga in först.");
return;
}
if (clickTimeSpan) {
alert('Bokmärket har redan laddats. Ladda om sidan om du vill inaktivera eller ladda det igen.');
return;
}
createBanner();
document.addEventListener('mousedown', userActivity, true);
document.addEventListener('keydown', userActivity, true);
/* Scroling will likely not be registered by the Montrose activity watch,
* but let's avoid interacting if the user is scrolling. */
document.addEventListener('scrollend', userActivity, true);
resetTriggerTimeout();
await trigger();
}
function stop() {
document.removeEventListener('mousedown', userActivity, true);
document.removeEventListener('keydown', userActivity, true);
document.removeEventListener('scrollend', userActivity, true);
clearTimeout(triggerTimeout);
console.log('Montrose session keeper: Stopped');
}
function userActivity(event) {
/* Avoid triggering on our own events */
if (event.isTrusted) {
resetTriggerTimeout();
}
}
function resetTriggerTimeout() {
console.log(`Montrose session keeper: Reset trigger timeout. Will run in ${TRIGGER_PERIOD_SECS} seconds.`);
clearTimeout(triggerTimeout);
triggerTimeout = setTimeout(trigger, TRIGGER_PERIOD_SECS * 1000);
}
async function trigger() {
if (!isLoggedIn()) {
console.log('Montrose session keeper: No log out button. Stopping.');
stop();
return;
}
console.log('Montrose session keeper: Sending trigger');
sendKey(' ', 'Space', 32);
await sleep(500);
sendKey('Escape', 'Escape', 27);
let now = new Date();
clickTimeSpan.innerText = `Startad: ${hourMinute(startTime)}. Senaste uppdatering: ${hourMinute(now)}`;
resetTriggerTimeout();
}
function sendKey(key, code, keyCode) {
const eventOptions = {
key: key,
code: code,
keyCode: keyCode,
which: keyCode,
bubbles: true,
cancelable: true
};
document.dispatchEvent(new KeyboardEvent('keydown', eventOptions));
document.dispatchEvent(new KeyboardEvent('keyup', eventOptions));
}
function hourMinute(dt) {
return padTime(dt.getHours()) + ':' + padTime(dt.getMinutes());
}
function padTime(num) {
return num.toString().padStart(2, '0');
}
function createBanner() {
let info = document.createElement('span');
info.innerHTML = `
<div style="position: fixed; bottom: 0; right: 0; background: red; color: white; padding: 5px; border-radius: 10px;">
Håller inloggningen aktiv. Alla öppna Montrose-flikar måste göra det för att det ska fungera. <span id="login-keeper-click-time"></span>.
<a href="#" onclick="location.reload()" style="text-decoration: underline; color: white;">Avbryt</a>
</div>
`;
document.body.appendChild(info);
}
function isLoggedIn() {
return document.querySelector('[aria-label="Logga ut"]');
}
function sleep(ms) {
return new Promise(resolve => setTimeout(resolve, ms));
}
run();
})();
void (0);
Hej på er!
Som de flesta här inne vet är bostadsköpet för de allra flesta av oss livets största affär. Ändå är det fantastiskt hur ofta folk (och ibland en själv) lägger bud på en lägenhet baserat på en snygg styling och en låg månadsavgift – utan att faktiskt ha kollat på föreningens belåningsgrad, räntekänslighet eller underhållsplan.
När räntorna steg blev det ju tydligt hur många föreningar som satt på dolda avgiftssmällar på 20–30 %.
Att plöja igenom 40 sidor årsredovisning, räkna om belåning per kvadratmeter och bedöma om underhållssparandet faktiskt räcker till stambytet är dock ingenting som gemene man tycker är särskilt kul eller enkelt.
Därför byggde jag Värly.se – en tjänst som gör grovjobbet åt dig på några sekunder.
Vad är Värly och vad gör det?
Det är ett verktyg där du snabbt får en djupgående analys av en bostadsrättsförenings ekonomi direkt via årsredovisningen.
Du får koll på:
-
Belåning per kvm: Om föreningen har trygg eller hög skuld i förhållande till normen.
-
Räntekänslighet: Vad som faktiskt händer med månadsavgiften om lånen läggs om till högre ränta.
-
Underhållssparande: Om föreningen faktiskt sätter av tillräckligt med pengar för framtida renoveringar eller om det finns risk för kapitaltillskott.
-
AI-chatt: Du kan ställa direkta frågor till årsredovisningen (t.ex. “Äger föreningen marken eller är det tomträtt?” eller “När planeras stambytet?”).
Varför är det gratis?
Jag vill att detta ska finnas tillgängligt för alla bostadsköpare så att färre råkar ut för ekonomiska överraskningar. Tjänsten är helt gratis att använda. Framåt täcker vi driftkostnader genom samarbeten (t.ex. om någon väljer att jämföra bolån via sajten), men själva analysen och verktyget kostar ingenting för dig som användare.
Kika gärna in på varly.se om ni är ute i bostadsdjungeln eller bara vill testa att köra er egen BRF!
Jag tar mer än gärna emot feedback, kritik eller idéer från er här i forumet på hur verktyget kan bli ännu bättre. Vilka nyckeltal tycker ni är viktigast att ha med när ni analyserar en förening? ![]()