Tre veckor sen senaste uppdateringen - snart 1000 besök på SlutaJobbaKollen.se som är aktiva ca 5 min per besök. Hälften av användarna kommer tillbaka.
Har dessutom fått min första “Buy me a coffee” - Tackar!
Fråga AI om din SlutaJobba-kalkyl har verkligen tagit fart och bjuder på en massa intressanta frågeställningar som till exempel: *“Kan jag sluta vid 55 om börsen går ner 30%?” “Det tillkommer ett arv på 500 000 sek…”, Vad händer om jag lever längre än genomsnittet?"
*
Hoppa gärna in på SlutaJobbaKollen.se, testa ditt eget scenario.
Vad anger jag i fältet “Månadslön” när jag vill räkna på två personer? Snitt, total, person 1? Finns inget motsvarande fält för person 2.
Det verkar också som att hela sidan räknas om varje gång jag skriver in en siffra eller bokstav. Inmatningen fryser i ca 1-3 sekunder efter varje nytt tecken. Det är ganska olidligt. Säg åt din AI-agent att du vill ha debouncing och asynkron beräkning
Snittsvensken har cirka 10 000 kronor i oanvända prylar liggande bara i förrådet, källaren eller garaget. Att sälja av det där obrukade kapitalet är ett av de enklaste sätten att skapa ett snabbt tillskott i ekonomin – oavsett om pengarna går till att ge vardagsbudgeten lite luft, stärka bufferten eller bygga på långsiktigt sparande till barnen.
Utmaningen är oftast att veta rätt pris när man ska sälja, eller att avgöra om ett loppisfynd faktiskt är en bra deal.
Jag har utvecklat appen finnfynd för att göra värderingen snabb och träffsäker:
Fota prylarna: Ta en kort bild på objektet direkt i mobilen.
Fakta från marknaden: Appen bildsöker och hämtar direkt historiska slutpriser från tidigare sålda Tradera-auktioner.
Smidigt för loppis: Sätt rätt pris på några minuter inför din egen loppis utan att sälja för billigt, eller kolla direkt om prylarna på loppisbordet har ett faktiskt andrahandsvärde.
Ladda gärna ner finnfynd på App Store nästa gång du ska rensa eller gå på loppisrunda. Testa och berätta jättegärna här i tråden vad ni tycker!
Jag utvecklar en Android-app och söker 15 personer som vill hjälpa mig betatesta den i två veckor. Det kostar inget och jag behöver framför allt feedback på buggar och användarupplevelse.
Jag har byggt Klartval, ett ekonomiskt beslutsstöd för större privatekonomiska beslut. Första delen som nu finns ute i open beta är bostadsanalys.
Just nu stöds Finland, inklusive Åland, så det här är främst relevant för er som bor i Finland. Stöd för Sverige finns med i planen framåt.
Tanken är att samla sådant som finansiering, månadsekonomi, räntetålighet, köpeskilling, renoveringar och kostnader över tid i ett och samma beslutsunderlag.
Det går att testa utan konto. Testa gärna och säg vad ni tycker, särskilt om något känns oklart eller saknas.
Jag har byggt Sambokoll.se, ett verktyg för par och hushåll som vill få bättre koll på sin gemensamma ekonomi.
Tanken är att samla sådant som annars lätt hamnar i olika Excel-ark: budget, gemensamma utgifter, rättvis kostnadsfördelning, sparmål och FIRE-planering.
Man kan till exempel dela kostnader 50/50 eller efter inkomst, importera transaktioner från banken och följa hushållets sparande över tid.
Jag tror att Sambokoll kan passa många här på forumet som vill få ännu bättre struktur på hushållets ekonomi och sparande. Jag tar gärna emot feedback på vad som känns användbart, saknas eller borde göras annorlunda. Finns säkert väldigt många buggar, det finns ett feedback-formulär i inloggad läge ifall man skulle hitta något sådant.
Det står att det är gratis i 60 dagar och att det sen ska kosta 49kr/mån, men just nu finns det ingen betalning över huvud taget och det är helt gratis (förmodligen mycket längre än 60 dagar). Kommer informera om när och om det kommer kosta pengar i god tid innan men tanken är att det ska bli en betaltjänst längre fram. Just nu är det en beta-period och under den tiden är det gratis. De som använder tjänsten under beta-perioden kommer få en kraftig rabatt när och om jag väl börjar ta betalt för tjänsten.
Dags för en uppdatering. SlutaJobbaKollen har fått en ny startsida: SlutaJobbaKollen.se – När börjar friheten? Fyll i vad du vill leva på... (befintliga användare hamnar i kalkylatorn). Jag har fått mycket feedback om att det är för många fält och svårt att förstå vad man ska uppdatera, så nu får man svara på sex stycken frågor för att få ett första resultat.
Passerat 2000 besök på sidan från över 1000 unika användare, så det är många som återkommer. 30% av trafiken kommer från RT.
Vad tycker ni ska jag lägga mer tid på att bygga fler scenarier?
Hur mycket måste jag spara för att kunna sluta jobba
Vad händer om jag blir uppsagd / jobbar 50%
eller
Ska jag förlänga värdekedjan och bygga simulering på hur man ska planera uttag av alla sina tjänstepensioner. Det finns mycket att simulera med uttagslängd, efterlevandeskydd, livslångs utbetalning, mm ?
Ska du köpa villa, radhus eller bostadsrätt och vill få bättre koll innan visning eller budgivning?
Jag har byggt Bostadsklar – ett digitalt beslutsstöd som hjälper dig att analysera ett bostadsobjekt utifrån bland annat:
ekonomi och boendekostnader
risker och möjliga frågetecken
tekniska delar och underhåll
bostadsområdets förutsättningar
dokument och uppgifter från bostadsannonsen
saker som kan vara viktiga att kontrollera före köp
Du kan skapa en profil utifrån dina egna behov och sedan lägga in ett bostadsobjekt genom att klistra in annonsinformationen. Bostadsklar sammanställer därefter informationen till en tydlig översikt med risker, kostnader, källor och konkreta punkter att ta vidare till mäklare eller besiktningsman.
Tjänsten befinner sig just nu i öppen Beta och är därför helt kostnadsfri. Du kan skapa ett konto själv – ingen ansökan eller inbjudan krävs – och testa upp till två analyser.
Jag söker personer som vill prova tjänsten på riktigt och ge ärlig feedback på vad som fungerar bra, vad som är otydligt och vad som saknas.
Har aldrig postat här på forumet men läser regelbundet och kände att det var dags. Byggde en egen web-app för ett tag sen för att hålla koll på alla bilar jag hittade på Blocket. Satt och jämförde typ 15 olika annonser på Blocket och hade ingen aning om vilken som egentligen var billigast att äga.
Verktyget räknar ut vad bilar kostar i hela ägandet (Total Cost of Ownership). Har sett några såna tjänster online men tycker alla är så osmidiga och inte ger nån överblick specifikt för de bilar jag kollar på. Hur som helst, lade iallafall upp det på en hemsida för “Bilköpskollen” här så andra kan använda det: https://bilkopskollen.se
Man klistrar in en Blocket-länk och får ut:
Värdeminskning
Drivmedel
Skatt & försäkring
Servicekostnader
etc.
På alla fält visas var siffran kommer ifrån och hur den används i kalkylen. Det är möjligt att spara flera bilar och jämföra dem mot varandra i grafer och tabeller. Gör det lite lättare att resonera kring t.ex. dyrare bil med låg förbrukning vs en billigare med högre.
Projektet föll mellan stolarna pga. annat i livet men nu har jag plockat upp det igen. Har även lite mer funktioner i kikaren. Har bland annat lagt in möjlighet att beräkna kostnad även för t.ex. privatleasing, förmånsbil, etc.
Min fråga
Vore jättekul om andra hade haft hjälp av det här och att få feedback! Finns det något uppenbart som ni saknar för att göra analysen korrekt?
Verktyget är såklart gratis och jag gör det här mest för jag tycker om att bygga digitala produkter
Ärlig feedback: Snabbguiden är bra men faller för mig som inte har kollektivavtal, men väl en månatlig tjänstepension. Under “mina pensioner” kan jag ange “Löneväxling (kr / månad)” , men väldigt yxigt att lägga in tjänstepensionen då det måste göras under “Nyavsättning inkl. löneväxling (kr / månad)” som av oklar anledning bara är en summering av “Löneväxling (kr / månad)” (men kanske är logisk om jag valt ett kollektivavtal) så jag måste ändå rensa fältet och summera allting själv. Bättre att hålla isär “Löneväxling” + “Tjänstepension” = “summering”.
I övrigt lider sidan av grav “sloppy” UI-vibe-kodning.
Tips är att skapa ett brand/UI theme som AIn utgår från.
Vill du göra det enkelt för dig så ladda in projektet i Claude design och be om ett UI/Design ramverk.
Jag kan ingenting om leasing, men de allra flesta företag vill ju differentiera sig så att deras produkt skiljer sig från konkurrenternas. Att det blir svårare med prisjämförelser då är bara en fördel, då kan man få bättre marginaler.
Angående “Vad händer om jag blir uppsagd / jobbar 50%”, är väl en bra feature att kunna lägga in “händelser” i framtiden, studerar (lägre inkomst), få loss kapital från bostad, arv osv. Snabbt exempel: Claude Artifact