Jahopp, alla måste väl lära sig läxan antar jag

Köpte in mig i SAS och lyckades pricka 1.18 :sweat_smile::gem::rocket:

1 gillning

Jag köpte också sas men det är inga problem eftersom “det snart gått ner så mycket att det bara kan gå upp igen,”. Tänker tappert följa med det sjunkande skeppet till the bitter end

2 gillningar

Att lära sig läxan ”på riktigt” är väl att sluta helt med ”lotteriet”? Det kan ta flera vändor innan man lär sig.
Standardrådet till dig i aktuell situation brukar vara: skulle du köpa samma aktier idag? Om svar = ja → behåll. Om svar= nej → sälj! Oavsett: Sprid riskerna.
För egen del: säger bara ”Switchcore” (om någon minns)

1 gillning

Många (typ alla) bra svar här :grin: Jag hade nog fortfarande köpt bolaget idag, fast kanske inte varit med även i emissonen där jag dubblade mitt innehav… Eller? :thinking: Jag tror bolaget har en framtid även om jag idag inser att den nog är ca 3-4 år bort. Att aktien skulle gå ner var lite väntat men fan vad trist det är!
Vilka fonder ska jag köpa nu då när jag vill minska risken i min portfölj?

Har Avanza Auto och Zero idag i portföljen som jag månadssparar i… Vad ska jag komplettera med? Och säg inte “räntefonder eller indexfonder” - ge mig namnet på fonderna så jag kan söka upp dom. :face_with_monocle::slightly_smiling_face:

1 gillning

Med minimal egen ansträngning hittar du svaren nästan överallt här på sajten. Börja leta exv under rubriken ”Börja här”. Avsnitt #99.
Svar på din fråga: Det beror på. :wink:
Alternativt svar: Lysa bred.
Eller LF Global indexnära.
Eller: läs på lite mer för att få hjälp att utforska vad du vill åstadkomma med ditt sparande. Då har du ofta svaret på ”hur”.
Har för mig att Nils van der Poel resonerat lite kring att man först måste besvara ”varför ” innan man kan svara på ”hur”.

1 gillning

Köpte mer idag :joy:

1 gillning

Fast jag tänker att det är just detta jag har lekhinken till… kul att se hur smart jag känner mig när min aktie (Synact) gick från 50kr till 140kr. Och hur inåthelvete korkad jag känner mig när samma aktier tokfaller till 42kr. Nu är jag bara halvdum eftersom aktien ligger runt 80kr.

3 gillningar

Jag påbörjade min investeringskarriär ungefär när coronapandemin startade. Kastade in en, för mig, större summa på 20k. Blev snabbt beroende av day-trading och de volatila kurserna på medicinbolagen. Allt var borta på ungefär en månad.

Såhär i efterhand var det nog det bästa som kunde hända mig. Jag har verkligen försökt studera investeringar och privatekonomi varje vecka och sover faktiskt gott om nätterna nu.

2 gillningar