Jämförelse av spara i kapitalförsäkring i bolaget vs reavinst beskattad depå i företaget

Skillnaden blev inte så stor som jag trodde.

Men en fundering detta betyder om jag räknat rätt att totala skatten på allt blir så lite som 24%.
Vi börjar med 144 000kr efter bolagsskatt vilket då blev 36 000kr bolagsskatt
På utdelningen betalar vi 28 800kr skatt
på de kvarvarade 731 000 betalar vi totalt 233 500kr i aga och skatt
På agan får vi tillbaka 82 200kr efter skatt i form av pension.

36 000 + 28 800 + 233 500 - 82 200 = 216 100

Utbetalt netto 694 900

216 100 / (694 900 + 216 100) = 24%

Låter isf fantastiskt bra. Ska bara vänta 27år nu då för att få betala väldigt lite skatt :smiley:

När @janbolmeson har räknat ackumulerat i sitt spreadsheet så blir summan om 27 år ca 9,6 mkr varav nästan 6 mkr är vinst.

Om vi räknar med att de här 100 tkr man kan ta ut med superlåg skatt växer med inflationen och att inflationen är 2% blir den gränsen 170 tkr om 27 år. Det betyder att Jan kommer att kunna ta ut 1,7 mkr på tio år eller 3,4 mkr på tjugo år.

Poängen här är att om det är löneeffekten man är ute efter - vilket är den anledning jag köper just nu när schbalonskatt på KF är så låg - så ska man inte heller sätta av för mycket pengar. Jag skulle inte sätta av mer än jag kan ta ut på 10-20 år.

Å andra sidan ska man inte heller sätta av för lite. Iaf om man går via Intervenia. Utan att ha räknat på det så stämmer det säkert att en uppstartskostnad på 20 tkr och sedan 1,9 tkr/år gör ganska liten skillnad om man stoppar in 144 tkr/år i 27 år. Stoppar man bara in 144 tkr ett år och sedan ingenting mer förlorar man direkt nästan en sjundedel av värdet och då blir det knappast en bra affär.

Slutsatsen är att det bör finnas en sweetspot någonstans däremellan där det blir en bra affär. Får se när/om jag hinner räkna ut var den är. Om någon annan gör det får ni gärna pinga mig :).

3 gillningar

Det tog lite tid - det kom en bebis emellan - men nu har jag sammanfattat mina slutsatser av den här diskussionen i blogginlägget Depå eller kapitalförsäkring för egenföretagare.

Tar så klart gärna emot kommentarer :).

7 gillningar

Grattis till Er Andreas :heart_eyes:

2 gillningar

Tack @Jacke77 !

2 gillningar

Bra jobbat. Har funderat på samma saker under en period. Mycket intressant att läsa!

Nagelfarning:
** Du får en schabloninkomst på 0,4% och om du går med vinst och betalar bolagsskatt på 20,6% blir skatten 0,08%.

Då blir det dessutom en insättning till din allmänna pension

2 gillningar

Tack för artikeln.

Tar med mig från artikeln att med “maxad” ordinarie pension och kanske bara 10 år kvar till pension är KF bäst för mig.

2 gillningar

Tack @Dan3! Jag har rättat upp det.