När @janbolmeson har räknat ackumulerat i sitt spreadsheet så blir summan om 27 år ca 9,6 mkr varav nästan 6 mkr är vinst.
Om vi räknar med att de här 100 tkr man kan ta ut med superlåg skatt växer med inflationen och att inflationen är 2% blir den gränsen 170 tkr om 27 år. Det betyder att Jan kommer att kunna ta ut 1,7 mkr på tio år eller 3,4 mkr på tjugo år.
Poängen här är att om det är löneeffekten man är ute efter - vilket är den anledning jag köper just nu när schbalonskatt på KF är så låg - så ska man inte heller sätta av för mycket pengar. Jag skulle inte sätta av mer än jag kan ta ut på 10-20 år.
Å andra sidan ska man inte heller sätta av för lite. Iaf om man går via Intervenia. Utan att ha räknat på det så stämmer det säkert att en uppstartskostnad på 20 tkr och sedan 1,9 tkr/år gör ganska liten skillnad om man stoppar in 144 tkr/år i 27 år. Stoppar man bara in 144 tkr ett år och sedan ingenting mer förlorar man direkt nästan en sjundedel av värdet och då blir det knappast en bra affär.
Slutsatsen är att det bör finnas en sweetspot någonstans däremellan där det blir en bra affär. Får se när/om jag hinner räkna ut var den är. Om någon annan gör det får ni gärna pinga mig :).