Jan - Hur hittar du fonderna i t.ex RT portföljen?

Hej Jan,

Hur bär du dig åt när du hittar fonder men i särskilt ETFer till ändamålen i rika tillsammans portföljen? På morningstar finns dom ju inte. Filtrerar du på Nordnet och läser faktabladen på alla som kommer fram?

Hej igen,

Bara för att förtydliga. Jag undrar inte hur man hittar fonderna du listat för köp utan mer hur du gör när du bestämt dig för: “Jag är ute efter en lång obligationsfond på ca. 20-30 år som köper skuldpapper av amerikanska staten”.

Hej! Personligen filtrerar jag fram så långt det går hos Nordnet för att därefter läsa fondfaktabladen. Med fördel identifierar du i förväg vilka index du vill följa, så jämför du bara mot fondfaktabladen att det är samma index.

Håll lite extra koll på om fonderna är utdelande (brukar heta Dist eller D i fondnamnet) eftersom det kan innebära källskatt och därmed att du bör ha innehaven i en kapitalförsäkring för att få tillbaka skatten.

@Björn: Tack för svar. Då verkar jag ha 2 st utdelande ETFer i min RT portfölj:

BlackRock iShares € Govt Bond 0-1yr UCITS ETF EUR (Dist) (EUN6)
BlackRock iShares € Govt Bond 15-30yr UCITS ETF EUR (Dist)

Men dom delar inte ut så mycket. Om man kollar på EUN6 (översta ETFen) gjorde den ett resultat på +3,1% i EURO enligt faktabladet (är detta utdelningen?). I så fall fick man skatta 25% på utdelningen eller p.g.a. tysk källskatt eller hur fungerar det?

Måste jag begära att få tillbaka dom här pengarna själv eller hur fungerar det? Lite svårt att tänka. Hur stor är vinsten av att ha det i KF istället för ISK?

Hejsan. Bara en kommentar eftersom jag jag just komponerat en RT portfölj och haft lite av samma problem.
Amerikanska US registrerade ETF går inte längre att köpa i europa, så man får försöka att hitta någon på Irland eller i Tyskland. Vad jag dessutom gjort är att öppna ett konto i Degiro, en holländsk platform som är väsentligt billigare än Nordnet. Växlingen till Euro eller dollar för tex guldköp kan man göra själv via Revolut. Ingen växlingsavgift för dom första 6000 euron/månad. Att registrera kontot tar några minuter på nätet.