Jans vanligaste/bästa uttryck?

Jag ’översätter’ det till hantera i mitt huvud.

2 gillningar

Managera är ett sånt där ord som betyder mycket mer på engelska, men när vi har importerat det så är det i en snävare och mer precis betydelse. Det gör det svårt att ersätta det med ett äldre svenskt ord.

Så är det med språk. Ord slåss mot varandra och behöver hitta en nisch att överleva i. Vi får se hur det är med managera om 10-20 år.

2 gillningar

Engelskans manage är starkare än handle.

Att managera eller styra sin ekonomi är mer aktivt än att hantera sin ekonomi.

Managera kan ju då vara att använda budget och styra nivån på olika utgifter medan hantera skulle kunna vara att kolla saldot och betala räkningar så gott man kan.

1 gillning

Engelskans Orchestrate tycker jag är bra.
Men på Svenska är väl Orkestrera väldigt specifikt kring just en orkester.

“plan or coordinate the elements of (a situation) to produce a desired effect, especially surreptitiously.”

Sen vet jag inte om jag håller med om det sistnämnda… men jag är ju inte lingvist.

Hushålla är ju toksnyggt och fungerar både gällande privatekonomi och företagande.
Men jag vill vara noga med att säga att du får säga “managera”. Jag är inte din chef. :sweat_smile:

Hushålla betyder ursprungligen att ansvara för kontrollen över hushållet och resurserna där. Jag ser inga bekymmer med att använda det. :slight_smile:

3 gillningar

Mjo, Merriam-Webster listar ’to handle or direct…’ som första betydelse, men i nån variant av engelskans manage är det nog det, men nu pratar vi ju om svenskans managera och hur det används. :wink:

Det är ju lätt att det blir en betydelseglidning i översättningen till svenska.

Söker på forumet, för att hitta några exempel. De första fem träffarna:

”Managera familjens kapital”
”Ett tillägg också för att managera förväntningar”
”Som förälder får man inte managera sitt barns konto”
”Som ni vet är jag ett stort fan av att managera sin energi”
”Desto bättre förutsättningar har du att managera din risk”

Här tycker jag nog fortfarande att ’hantera’ funkar rätt bra i alla fall som alternativ.

4 gillningar

”Till exempel Lysa”

”Fyra hinkars-principen”

”civilingenjör i teknisk fysik”

”Du bara skrattar”

”Inte ens jag”

Jan säger något som är ganska självklart, följt av ”Är du med?”

Jans berättar om sin polare vars mål med semester är att tjäna pengar

Jan gör en obegriplig eller missvisande referens till sport (ofta fotboll eller cykling)

Jan berättar om avsteg han gjort från passiva indexinvesteringar

3 gillningar

RT - Skratta hela vägen till banken tillsammans. :wink:

2 gillningar

Sagt det förr, fantastisk podd, keep it up! När vi ändå diskuterar dessa fenomen har jag lagt märke till en återkommande sak när en del av avsnittet är bearbetad:

Jan: “Bra…!”

5 gillningar

tycker Jan borde ge ut en heminredningsbok: “Fondväggar i varje rum - en inredningsmanageringshandbok av Jan Bolmesson (utgiven under tillsyn av Caroline Bolmesson)”. Där kan Jan lansera “Fyra väggar-principen” med slogan: “fyra väggar innebär fyra platser för fondvägg - är du med? bra!”.

9 gillningar