- Hur påverkar uppväxten förhållandet till sparande? (föräldrars beteende och attityder till ekonomi och ekonomisk trygghet, öppenhet/tabu kring pengar, föräldrars konflikter kring pengar, etc)?
- Kan man se generella trender i hur synen på sparande förändras med stigande ålder ända upp in i pensionen?
- Vilka verktyg (metoder, strategier, etc) finns det för att hantera finansiell ångest och osunt risktagande/trygghetssökande i sitt sparande, exempelvis kopplingar mellan känslor och faktiska ekonomiska omständigheter, bryta mönster, etc?
Hej!
Andra har redan tagit upp det, men jag funderar mycket över balansen mellan nuet och framtiden, dvs hur mycket jag ska spara eller spendera. Det vore intressant att höra era resonemang både om den känslomässiga/mentala sidan av det, och hur man kan räkna sig till olika scenarier eller en överblick för att känna vad som är rimligt för en själv.
Jag har till exempel ett kreativt yrke där mängden jobb kan gå upp och ner, så jag tänker att jag behöver mycket i buffert och inte unna mig så mycket nu. Men jag har en känsla av att jag kanske sparar mer känslomässigt än “matematiskt”.
Ser fram emot avsnittet!
Jag tycker ni ska prata om motsatsen till sparande, nämligen lån. Vad påverkar vår syn på lån och hur påverkar lånen oss?
Exempelvis: Ett lån på fem miljoner med 1% i ränta är ekonomiskt samma sak som ett lån på en miljon med 5% i ränta. Personligen hade jag nog hellre valt en miljon i lån med 10% i ränta än fem miljoner med 1% för att jag mentalt räknar om det nominella beloppet till hur många årsinkomster som går åt till att betala tillbaka det istället för vad det faktiskt kostar.
Jag misstänker dock att många tänker väldigt annorlunda från mig. Rent anekdotiskt märker jag även som företagare att om vi gjort ett jobb hos en äldre person och inte skickat någon faktura får man oftast ett telefonsamtal då de säger sig sakna en faktura och vill göra rätt för sig samtidigt som hos yngre kunder händer aldrig en sådan sak.
Jag har brottats väldigt mycket med frågan om lån eller inte och vad det säger om ens personlighet. Man kan exempelvis se i detta forum att en del ger råd som:
“Även om din lön är låg nu kan du låna mer pga. att din lön som XXX (jurist, läkare, välj valfritt yrke) kommer att stiga”
För mig tycker jag sådana råd ovan är väldigt läskiga då det förutsätter att personen vet att den vill jobba med detta yrke även i framtiden. Jag som person är väldigt föränderlig, mina intressen varierar etc så för mig känns det personligen väldigt påfrestande att ta ett lån som baseras på en fiktiv/potentiell utveckling av mig själv i framtiden.
Alternativt är personer som tar höga lån personer som kanske är föränderliga men väldigt självsäkra på sig själva? Att de ska lyckas inom alla sina gebit. Exempelvis en advokat som tänker att även om denne får för sig att den vill sadla om till musiker i framtiden så kommer den behålla sin inkomst då den kommer att lyckas även inom denna näring?
När någon säger att USA:s stadsskuld är 35 000 miljarder dollar är det i princip omöjligt att ta in siffran och journalister behöver oftast göra en massa extrema liknelser. Vad gör vi människor för liknelser inför lånesummor och vad skiljer oss åt i hur vi relaterar belopp? Varför säger vissa människor att t ex ett lån för en resa till kanarieöarna enbart är “en kaffe på stan i veckan” (trivialiserande?) och andra kanske säger att det är en minskad pension på typ 2 miljoner (kanske önsketänkande kring framtida avkastning?).
Vad styr våra tankar kring lån och hur skiljer det sig enligt demografi, biologi osv?
Jätteintressanta frågor!
Mörk psykologi - spännande såklart men också lite sorgligt tycker jag när jag kommer på att jag själv och mina barn blir utsatta via skärm varje dag. Jag gillar annars bättre den känsla av “själv-kontroll genom att lura mig själv” som kommer av nudging/knuffning. Vi har tex. soffor men ingen TV, utan det ligger spel där istället. En ekonomi-nudging som ju många håller på med är att ha alla sparpengar (som överförts med autogiro) på en helt annan bank. Då blir det ett steg svårare att komma åt dem snabbt.
Jag vill instämma med och understryka @MattiasA90 @Anonym och @Fotbollsgras frågor:
- Finns tankar på att introducera fler tillgångsslag?
- Finns tankar på att erbjuda modellportföljer?
- Finns tankar på att erbjuda belåning?
En modellportfölj såsom Golden Butterfly med möjlighet till belåning hade varit ett minst sagt unikt erbjudande och gjort det bl a @Zino sysslar med extremt mycket mer tillgängligt för småsparare.
I övrigt är jag ett stort fan av Opti och har det som grundrekommendation till nära och kära, då jag föredrar diversifiering över låga avgifter. Hade dock känts bättre i hjärtat om ni hade en del rent guld i portföljen och inte bara blandade råvaror. ![]()