K13. 12-12-12-regeln | Investera 1200 kr i månaden i 12 år för att sedan få 1200 kr i månaden resten av livet

Jovisst, det är samma sak.

2 gillningar

Klassiska FIRE-kalkylatorer på nätet frågar bara en sak: hur stor andel av din inkomst kan du spara? Sedan ger de dig antal år du behöver.

1 gillning

Det finns även en sådan här på RT numer:

1 gillning

I och med att jag referar till denna tråden i det nya avsnitt 99:

Kände mitt kontrollbehov att jag behövde dubbelkolla antagandet. Jag lekte lite med Portfolio Visualizer för att se om:

Spara 1.200 kr i månaden i ca 12 år för att därefter få ut ca 1.200 kr i månaden resten av livet.

Utifrån denna simuleringen (60% USA-aktier, 40% intl. ex-USA, dvs en global indexfond) så får jag följande portfolio survival, dvs hur stor sannolikhet är det att det fungerar och hur länge.

Tycker att det är fullt godkänt att det fungerar med uttaget i 30 år i 90% av fallen och i 65 år i 86% av fallen. Kanske inget man hade satt livet på, men som illustrativt exempel absolut. För tydlighetens skull så här ser insättningar vs uttag ut.

Ändrar man uttaget till 1.000 kr istället så får man 92% sannolikhet över 65 år.

5 gillningar

Jag tänker här att det är bättre att stryka ordet “ut”. Folk har ju låst sig tidigare i tråden på att man måste ta ut avkastningen, men det är ju inte nödvändigtvis så man behöver göra.

En av de saker jag insåg i min ursprungliga aha var ju att man kan spara i 10 år och sedan låta portföljen “spara själv” lika mycket, medan man använder de pengarna man annars skulle månadssparat för till kul grejer.

Så:

Spara 1.200 kr i månaden i ca 12 år för att därefter få ca 1.200 kr i månaden resten av livet.

Eller min favorit:

Tusen per månad i tio år ger tusen per månad resten av livet.

Eller:

Tusen per månad i tolv år ger tusen per månad resten av livet.

Eller:

Tusen per månad i tio år fast ibland tolv år och ibland så lite som fem år fast i genomsnitt tio år men ibland kan du ha riktig otur och då behövs det kanske upp till tjugo år men det händer inte så ofta så för att göra detta lätt att komma ihåg säger vi dryga tio år ger tusen per månad resten av livet.

5 gillningar

Det här förtjänar att understrykas. Tror det är många som missar det annars. Dvs. att man behöver bara sätta igång snöbollen, sedan får den ju upp farten av sig själv. :+1:

7 gillningar

En annan tumregel för FIRE entusiaster skulle kunna vara

”Spara 20000 i månaden i 20 år för att kunna plocka ut 20000 i månaden i all evighet.”

Räknat med normala antaganden om 7% årlig avkastning och 2.5% perpetual withdrawal rate. Intressant nog sammanfaller detta (ungefär) med tidpunkten då det insatta kapitalet är lika stor som avkastningen i kronor.

1 gillning

Ja, det är ju ungefär så det funkar, eller så här:

“spara 20000 i månaden i 10 år och plocka ut 10000 i månaden i all evighet… eller mer, om börsen gått bra. Eller mindre om du är försiktig. Eller mer om du dricker mycket hämtkaffe. Eller…”

:wink:

1 gillning