Kan börsen verkligen falla 50%?

Vi som har varit med ett tag brukar raljera i stil med “corona var ingen riktigt crash, en riktig ned gång är på minst 50%” osv…

Något jag funderat på en del är dock om det ens är möjligt idag att t.ex. OMSX30 eller S&P500 kan falla så mycket som 50%. Det borde vara sådana volymer med pensionskapital & institutionella aktörer som inte säljer i en nedgång. Sett siffror på 30-40% pensionskapital med lite svårt att veta vilka kontext och hur man skulle räkna på det, säkert nån här som har bättre koll :crazy_face:

Eller är jag ute och cyklar helt? Under corona-dippen såg vi ju också hur hungriga pengar det finns som fyller igen gapet snabbt på marknaden. Jag tänker att realistiskt sett kommer de största nedgångarna vara på 30-40% max.

/showerthoughts

1 gillning

Ta IT-kraschen t.ex. mars 2000 – oktober 2002, cirka −73 procent på två år. OMXS30 var över 1530 den 2000-03-06 och nere vid 420 den 2002-10-08.

Lägg till att börsen är jäkligt dyr just nu (t.ex. Shiller PE Ratio är snart högre än 1999).

3 gillningar

Svar, ja och mer. Det är bara aktier som handlas som avgör priset, att någon sitter på en massa aktier spelar ingen roll.

God förmiddag.

7 gillningar

Börsen kan absolut falla 50%!

Det kräver inte heller att hälften av alla innehav säljs då prissättningen på aktier sätts av den senaste affären och priset på denna transaktion bestäms av tillgång och efterfrågan.

Så i teorin kan ett, eller flera, företag falla 50% på en enda affär. Detta ser man ibland då öppningskursen är långt under stängningskursen. Man får ett hopp i kurskurvan som i princip kan vara hur stort som helst.

1 gillning

Lägg därtill att Ericsson föll 98 (!) procent och flera bolag gick i konkurs. Det var en blodig tid. Det skulle kunna vara en sedelärande historia för dagens TikTok-tokerier där unga lockas in i spekulativa aktieaffärer med löften om evig aktietillväxt i Teslafart.

Ett annat sätt att se på det är -11% mellan oktober 1998 och oktober 2002. Det var en enorm uppgång precis innan kraschen, +181% mellan oktober 1998 och toppen mars 2000. Så att börsen skulle falla 50% känns osannolikt utan att vi först fått en hastig och kraftig uppgång. Jag väntar med att bli orolig tills börsen gått upp mer än 70% två år i rad :smiley:.

Så vad är diskrepansen gentemot min frågeställning? Volymerna i % av olika marknadsaktörer borde ju vara det intressanta för att kunna besvara frågan hur lågt index kan falla. Eller? Att HODLers inte påverkar priset förstår jag, men om de samtidigt är stora köpare i marknaden har du ju en likviditet som också fungerar som market maker i prissättningen.

Finns det någon sida för att se fördelningen av köp/säljvolymer fördelat på aktörer? Eller måste man jobba på Nasdaq för den typen av info :joy:

Den kan absolut falla 50%. Beroende på vilka modeller och antaganden man gör är det inte ens speciellt osannolikt.

Det viktigaste att komma ihåg är att bara för att vi inte har observerat en viss händelse, så innebär inte det att den är osannolik eller omöjlig. Det går till exempel under vissa antaganden att visa att den förväntade maximala förändringen—uppgång eller nedgång—faktiskt ökar med tiden (roten ur tiden för att vara exakt). Det ter sig ju ganska intuitivt att ju längre tiden går, desto större är sannolikheten att vi observerar en stor nedgång eller uppgång.

Så länge det inte finns något som aktivt begränsar en marknadsrörelse nedåt, så finns är det helt klart statistiskt möjligt.