Jag undrar om jag kan flytta de delar av tjänstepensionen som det står att jag kan ändra på? Tex har jag på Swedbank en del av min tjänstepension i KAP-KL/AKAP-KL i fonderna Swedbank Generation Flex och Swedbank Generation KAP-KL. Kan jag höra av mig till Swedbank och flytta pengarna till Lysa istället eller ska jag ha dem kvar men byta till fonder du rekommenderar som Swedbank sedan får fortsätta förvalta?
Tack! Jag har flera valcentraler med många olika försäkringsgivare. För de där det är valbart med flytt kan jag välja mellan traditionella försäkringar och fondförsäkringar. Bland fondförsäkringar ligger Swedbank som valbar. Tror du jag ”vinner” på att välja byte till Swedbank och sedan försöka välja en bättre indexfond på Swedbank när pengarna väl är där?
Var precis i kontakt med Avanza. Nu vet jag inte om jag har någon tjänstepension jag kan flytta till dem men de menar att icke kollektivavtalad tjänstepension kan flyttas dit. Nu vet jag förstås inte om jag har någon/ta sådana.
Du verkar ju redan ha kollektivavtal så då får du gå in på dina valcentraler och välja att flytta det du kan till fondförsäkring. T.ex Swedbank om det finns eller SPP som också är bra. När du har flyttat hamnar du automatiskt i en entrélösning som brukar innebära ca 60-75% global indexfond och resten i en Sverigefond. Detta är redan väldigt bra så finns ingen anledning om man inte vill att välja egna fonder. Entrélösningar justerar dessutom risken automatiskt när man blir äldre, likt AP7-Såfa gör.
Wow! Tack för superbra svar. Då satsar jag nog på det.
Men du, mitt privata sparande som jag äntligen har tagit ur ISP-sparande (tog tid men nu är det gjort) till ISK på Handelsbanken. Borde jag flytta det till Avanza eller Lysa istället?
Tack för ditt tålamod!!! Gick precis in och såg att jag valt en försäkring på Handelsbanken som heter Kapitalspar Fond. Tyvärr finns bara Handelsbanken Global Småbolag index crit att välja av de som alec tagit med på listan för indexfonder på Handelsbanken som motsvarar sparande i Lysa. Hur ska jag göra här? Behöver jag kontakta banken och byta sparande form.
Till saken hör att den fond jag har nu där heter Handelsbanken Pension 70 pens&förs. Funkar den också så som du skrev om sist att det redan är en bra lösning?
Vet ej vad detta innebär riktigt. Menar du i ditt privata sparande nu? Jag tycker man ska spara och investera på ett ISK så jag hade startat ett sådant och flyttat allt du har investerat till ett sådant.
Handelsbanken Pension 70 är en fond-i-fond. Den köper alltså andra fonder och tar betalt av dig att göra detta. Jag skulle istället välja egna fonder och på så sätt skapa en billigare portfölj.
När jag kollar fondlistan för kapitalspar så verkar de bara erbjuda sina egna fonder. Det är snålt tycker jag! Ser också att de tar 0,5% av ditt kapital hela tiden. Det vill säga att du kommer gå miste om avkastning hela tiden på grund av de rörliga utgifterna. Byt till ISK är mitt bästa tips och välj fonder utifrån fondlistan och skapa en portfölj likt den jag skrev om tidigare.
Jag har också Handelsbanken och det är jättesvårt att förstå hur deras erbjudande ser ut och vad det är man köper. Det är jätteenkelt att skapa ett ”Fondkonto” som inte hamnar på ett ISK. Dessutom är det fler klicks och andra namn som används om man vill ha en fond som inte ges ut av Handelsbanken.
@Blanche Öppna ett ISK via Handelsbankens hemsida i en webbläsare på dator. Där kan du skapa ett nytt ”Fondkonto” för varje fond du vill spara i. Var jättenoga med att du ser att det står ” Investeringssparkonto: 12346748784” där numret är ditt konto-nummer på sidan där du väljer fond! Du skall inte ha fonder i någon annan form hos Handelsbanken. Antingen kostar de pengar bara för att du har ett sparande, eller så är skatten högre på den vinst du gör. Du borde också få hjälp av din bankkontakt med det hela.
Men tack vad fint, värmer mitt hjärta med all denna hjälp. Jag tror jag lyckats komma underfund med varför det blev ett kapitalsparkonto istället för ISK i detta fall. En av våra nära vänner dog endast 30 år gammal och pengarna låstes då till barnen som då var 1 och 4 år gamla. Min fru är inte biologisk förälder och vi vill inte hamna i en situation där det ska krångla för henne att kunna ta hand om barnen ekonomiskt om jag dör. Känner någon till detta och backar det upp mitt pensionssparande i kapitalsparkonto?
Det förklarar saken bättre. När man har en Kapitalförsäkring (KF) kan man välja förmånstagare som får innehavet vid dödsfall. Det är en garanti för den tilltänkta mottagaren att ingen annan gör något med kapitalet. Hos Handelsbanken heter det Kapitalspar och kostar tyvärr en fast summa pengar. På andra ställen är det gratis, som exempel Avanza och Nordnet.