Jag är inte helt främmande för forum men inte heller så väldigt insatt.
För några år sen var jag väldigt engagerad i Ehandels.se’s forum och skrev en hel del och både frågade och svarade på frågor när någon som var än mer nybörjare än mig undrade på nåt.
De har ett upplägg med x antal grund-ämnen på första sidan och som man sen kan klicka in sig på.
Rikatillsammans, i varje fall vad jag kan se, har bara en lista med alla senaste besvarade inläggen/nya inlägg.
Förstår att man kan sortera på både kategorier och taggar samt nya, olästa och topp.
Men…
Det har ju diskuterats en del om hur forumet ska utvecklats, hur vi beter oss mot andra medlemmar o.s.v.
Jag tänkte då att hur ser jag på forumet om jag går in som helt ny besökare och utan några större ekonomiska kunskaper? Alltså, hur det kändes när jag första gången besökte sidan.
Inte helt optimalt, rent forskningsmässigt sett, att själv göra en sån test men ändå kul att prova.
Det jag upptäckte var att forumet känns väldigt överväldigande.
En lång rad med inlägg med väldigt skilda ämnen som jag inte förstår så mycket av.
Gjorde sen samma tankelek i några andra forum t.ex. ovan nämnda ehandel.se´s forum.
Där kunde jag direkt hitta ämnen/kategorier som Generella frågor, Logistik, Betalsystem, Marknadsföring m.m.
Så, till pudelns fråga, kan jag sortera första sidan genom egna inställningar så att jag får nåt liknande?
T.ex. Kategorierna i en rad och att jag sen klickar in på Spara och investera eller Vardagsekonomi beroende på vad jag vill läsa om eller har funderingar kring just nu.
Eller kan det vara en ide att lägga kategorierna på första sidan så att man som nybörjare direkt kan gå till t.ex. “Nybörjarfrågor”?
Ha en skön fortsättning på veckan!