Känner mig inte bekväm med de råden jag fick av min bank kring investering och sparande för första gången

Om vi då antar att bostadsrätten ligger > 5 år framåt i tiden och det låter som att du tror att du inte behöver skjuta till de 3 000 kr/mån längre än ett år så kan man tänka sig att du behöver:

11 000 kr x 12 = 132 000 kr för 1 års studier, 3 000 kr x 12 = 36 000 kr (för hyra under sjukskrivningen) och 100 000 kr för en bil (inklusive lite marginaler till annat som kan dyka upp eller till de andra två posterna) = 268 000 kr. För att ge lite mer marginal så att du inte behöver vara orolig för att du behöver använda resterande pengar kan vi säga 300 000 kr. Sätt in dessa 300 000 kr på ett sparkonto med ränta och insättningsgaranti.

Du har då tillräcklig med pengar för att klara dig de närmsta åren och behöver inte oroa dig för vad som händer med resten. Resterande 400 000 kr kan du då sätta in i en global indexfond. Om det är jobbigt att se pengarna gå upp och ner kan det vara lättare att öppna ett konto på Avanza och sätta pengarna i Länsförsäkringar Global indexnära eller Avanza Global och sedan inte logga in mer (alternativt sätta in 100 000 - 200 000 kr nu och sedan 20 000 - 30 000 kr i månaden närmsta året om du vill sprida ut det). Dessa pengar kan då vara ifred och växa över tid även om det kommer gå upp och ner. Man får tänka att det är att det går upp och ner som man får betalt för. Alternativt kan du ta 50 000 - 100 000 kr av dessa 400 000 kr och sätta in i Swedbank Robur Access Mix A om du vill ha lite av pengarna i en mellanriskplacering som är närmre till hands (som du inte helt behöver “glömma bort” till skillnad från pengarna på Avanza).

Mycket med risk handlar om att känna efter själv vad man klarar och där kan det vara svårt att ge råd men ovanstående skulle kunna vara ett alternativ.

2 gillningar

Oavsett vad du själv tror har du bättre koll på ekonomi och sparande än genomsnittspersonen, och du ställer bra frågor. Du har redan fått kloka råd om ditt sparande, så jag tänkte prova en annan infallsvinkel. Jag ber om ursäkt om det är off topic, men du skriver att du behandlats för depression i 15 år men att du fortfarande mår för dåligt för att arbeta. Jag gissar att det innebär inom psykiatrin med medicinering? Om resultaten inte är bättre efter så lång tid är det kanske värt att fundera på andra vägar.
Jag har själv erfarenhet av psykisk ohälsa. Idag mår jag bra sedan många år, men jag hade inte varit där jag är idag om jag stannat i psykiatrin. Det arbetar många fina och engagerade människor där, men fokuset på diagnoser och mediciner passar inte alla.

Kanske kan tryggheten som pengarna skapar ge lite kraft att fundera över andra lösningar, om du inte redan gjort det. Det behöver inte handla om att lägga pengar på terapi, det finns andra vägar att gå. Jag är inte kvalificerad att ge dig råd om din hälsa, men för mig personligen räckte det att långsamt trappa ut medicinerna då det var de som orsakade problemen. Så enkelt (och svårt) kan det vara i vissa fall. Oavsett vad som är rätt väg för dig så finns det en väg framåt. Du har hela livet framför dig och det kan fortfarande bli allt det du vill att det ska bli, både ekonomiskt och på andra plan.

3 gillningar

Tack! Och du har så rätt så att det finns så många olika vägar och det handlar om att hitta sin egna. En av anledningarna till att jag har kämpat så länge med detta är för att jag har närmat mig det helt fel. Under gymnasiet och yh därefter så hade jag inställning ”jag måste bara hitta något jag tycker och trivs med” så ”power through” med mediciner och viljestyrka så måste det bli bättre. Allt det resulterade i att jag helt kraschade då för 3,5 år sedan. Efter knappt ett år i arbetslivet.

Men nu som först så känns det sista 12 månaderna som det sakta går bättre och bättre. Även om det fortfarande är många otroligt svåra dagar så lyckas jag se framåt och vågar hoppas att det blir bättre. Jag började i terapi med en psykolog och börjar bearbeta barndoms trauman och försöker låsa upp det här som jag har låst innan mig själv med järnlås i så många år. Och försöker lära mig att allt är inte mitt fel. Osv.

Och det är väll även lite hopp som de här pengarna har gett mig lite nu det sista, även om jag har svårt att glädja mig över dem. Men att jag kan se att jag har möjligheter att studera ett extra år utan att oroa mig för att mina kvarstående csn veckor inte skall räcka till. Eller att det finns möjligheter för mig att stå på mina egna ben även om det skulle gud förbjude bli så att jag är helt utan inkomst en dag. Eller bara den faktor nu att jag kan ha en egen bostad betyder otroligt mycket.

Och att det finns en väg framåt i alla fall.

4 gillningar

Jag svarade dig här ovan. Men nu när jag ”postade” svaret så står det inte som ett svar till dig utan som ett vanligt inlägg. Men läs här ovan.

Och tack!

Glad att höra att det går framåt. Ja, en egen bostad betyder verkligen mycket. Jag var hemlös ett antal år då jag var för sjuk av medicinerna för att klara ett eget boende, hade jag inte haft släkt som tagit hand om mig hade jag hamnat på gatan. Idag är det så självklart att ha ett hem att jag ibland glömmer att vara tacksam över det, så tack för att du påminde mig. För mig blev det grundstenen som jag kunde bygga mitt nya liv på.

Prova och se om du klarar av att fira pengarna. Du behöver inte fira med andra, du kan fira för dig själv. Att fira och våga glädja sig över saker är ibland något man behöver öva sig på, särskilt om man haft det tufft. Just att fira (i mitt fall med alkoholfri champange och glad musik) är hur konstigt det än kan låta en av de viktigaste sakerna jag lärt mig av det här forumet. Numera firar jag regelbundet. Jag firar allt från lyckade investeringar till framgångar i karriären, men oftast firar jag att jag överhuvudet lever, det var så nära att det inte blev så.
Prova! :clinking_glasses: Bli inte förvånad om det visar sig att du sitter på en massa undertryckt glädje som du glömt att släppa ut.

Ja, det finns en väg framåt, och rätt använda kan dina tidigare mörka erfarenheter bli din största resurs.

4 gillningar

Jag kom på en fråga jag har. Om någon fortfarande läser på denna tråden nu.

Om jag byter ut de fonderna jag har på Swedbank nu. Måste jag då betala då betala dubbla avgifter?

Jag tänker att på dem bas 50 fonden jag har 85 000 nu. Så är ju en sammanlagd avgift 1,21%. Vilket ju blir ca 1000kr. Varav 0,91% är årsavgiften och 0,30% transaktionsavgiften.

Men om jag då bytar ut alla dem 85000 till en ny fond fortfarande hos Swedbank. Måste jag då betala dubbla avgifter? Alltså 1000kr + plus avgifterna för den nya fonden.

Och är det då fortfarande värt det för att byta mig igen Robur bas 50?

För jag tänkte er jag behåller dem 85000 på Swedbank och så kollar jag mer på andra alternativ för resterande pengar.

Fondavgifterna dras på daglig basis från fonders värde, innan de öppnar för dagen. Så du kan byta när som helst utan att betala någon extra avgift.

Angående byte av Robur Bas 50 så “förlorar” du pengar för varje dag pengarna ligger i en dyrare fond. Det kanske inte känns som mycket pengar, men det blir enorma belopp på sikt. Så ett byte är absolut fördelaktigt, om du har energi för det. Om du dock vill ha kvar dem på Swedbank finns ju billigare fonder där att byta till, som diskuterats ovan.

Lycka till igen! :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Okej. Tack så mycket för en riktig bra förklaring!

Och jag tänkte så att ett först steg kan ju vara att välja en billigare global indefoxnd hos Swedbank för de här 85000 jag har liggandes där. Och sedan ta bestulet och testa mig fram kring andra alternativ för resterande pengar. Och då sen eventuellt anpassa mig efter det.

1 gillning

Appropå buffert på sparkonto. Om man inte känner sig helt trygg med en nischbank så har SBAB har nyligen höjt räntan till 0.75%. Jag lyfte själv bufferten jag hade på Klarna till just SBAB.

2 gillningar

Kul att du skrev här! Beklagar verkligen din depression, har själv fajtats med detta under flera år vilket har satt sina spår. Du vill absolut inte lägga till börsoro och rädsla att förlora pengar till den kompotten, speciellt då jag förstår att du aldrig har haft så pass mycket pengar i ditt liv innan.

Hur du vill göra är helt upp till dig, men för att minska oro för börsen och samtidigt ändå vara med nu när vi har en börs som sjunkit ca 30% i år, hade jag nog kanske lagt 30-40% i breda index och resten på något långräntekonto, för att sedan succesivt investera även dessa när du börjar må bättre och vill ha fler och fler utmaningar i livet. För mig var det en stor utmaning bara att gå ut bland folk, eller att orka prata med någon i mer än 10 minuter, eller att gå från en parkeringsplats till jobbet, eller att hämta mina barn på dagis. Man får ta små steg i taget för att bli bättre.

Lycka til
/H

4 gillningar

Nu så har jag lagt en order på att justera de 85000 (eller nu mera 77000) jag har på Swedbank. Där jag har lagt 90% i access global och 10% i Robur Access Mix A.

Och skall som sagt kolla upp lite mer om lysa och andra alternativ för nu så ligger jag ju nästan i 100% på aktier utav dem pengarna jag har i fonder. Vilket känns som inte det optimala för mig. Men ett bra första steg tror jag.

6 gillningar

Fin portfölj för långsiktigt sparande! :slight_smile:
90% globala aktier
5% svenska aktier
5% svenska räntepapper

3 gillningar

Har själv Aros Kapital och de har nu 1,60% ränta på 1-års bindning. MEN behöver man pengarna kan man ändå ta ut de mot 1% i avgift så de är ändå inte oåterkalleligt bundna.

Finns flera aktörer också som har bättre ränta än de traditionella bankernas vanliga sparkonton. Observera att hos vissa så ÄR pengarna verkligen bundna så du kan inte ta ut de i förtid.

2 gillningar

Viktigt komma ihåg att en bank :bank: aldrig ”ger råd”. De säljer produkter. Mitt tips till dig är att lära dig så mycket som möjligt om aktier och sedan ta rygg på kända investerare som Warren Buffet och Erik Selin. De slår alltid index och de dyra avgiftsbelagda fonderna. Lycka till :crossed_fingers:

Alla Banker vill alltid sälja sina egna produkter.
När det gäller fonder så har Swedbank utmärkt sig för att ha höga avgifter och nästan obefintlig förvaltning.
Fonderna har helt enkelt varit en Kassako för banken.
Om jag förstått Dig rätt så har du investerat 85.000 kr men hade planerat att investera totalt uppåt 350.000 kr.

Köp aktier i investmentbolag.
Skippa fonder.

Du får professionella investerare som är billiga i förhållande till hur mycket pengar de hanterar.

Deras mål är att skaffa ökat värde (bankernas fokus är att skaffa fler sparare, hur fonden utvecklas spelar egentligen ingen roll för Banken).

Investor är ett av Sveriges mest kända investmentbolag som är ett sk Wallenbergföretag.

Finns flera andra stora välskötta investmentbolag.
För bättre riskspridning köp 3 olika som har lite olika inriktningar.

Nåja, Storskogen är väl ändå ett investmentbolag? (Gick inte så bra där).

Skulle inte råda skippa fonder. Fonder hör till det bästa en småsparare kan göra. Vill du ha investmentbolag är Spiltans två investmentbolagfonder (Sverige och Global) vägen att gå. Men bara för en del 5-10 % av innehavet. Resten enlig andra förslag här.

3 gillningar

Tycker det är ett dåligt råd att investera i aktier för någon som är ny på investeringar.

Att slå index utan hävstång är inte lätt!

5 gillningar

Vad man vill arbeta med är förstås individuellt. OM man kan tänka sig mjukvaruutveckling behöver man nog inte studera heltid fyra år. Vissa får jobb efter korta utbildningar och lära sig mer på jobbet.
Men jag gillar inte matte säger en del. Inget krav . Ex administrativ programmering är mest informationshantering.

Hej igen! Jag vet inte om det är någon som fortfarande kommer att läsa detta. Och jag vet inte ritkgit om jag skulle starta en ny tråd för att fråga. Men jag undrar om det är någon som vet om det kostar något att föra över till Lysa ifrån swedbank?

Tex om jag förstår rätt så tillkommer överförings avgifter om jag skulle överföra pengar till något som Lunar, som går under en dansk bank (och läste att Lysa går under danske bank, och jag vet inte då om det betyder att det är danskt då också och att jag därmed också behöver betala en viss summa varje gång jag för över pengar ifrån swedbank). Jag förstår självklart att lunar och lysa inte alls är samma sak, mer än att ingen av dem är banker.

Men jag kollar även runt på vart jag kan placera pengar som jag inte vill investera i fonder utan vill ha på ett sparkonto med ränta. Och ett överförings alternativ hos både Lysa och Lunar är ju Swish, men de har ju en maxgräns på 150 000 i månaden och det är mer än så som jag vill placera på ett räntekonto och investera i fonder.

Men hur fungerar det att föra över emella swedbank och Lysa?

Det är enkelt att föra över från svensk bank till Lysa och det kostar inte något för överföringen.

Inloggad på Lysas sida kan du se de olika alternativen: bl a swisch, direktbetalning från bank, betala via bankgiro, månadsspar.

Kika under insättningar när du är inne på Lysa så kan du läsa mer där.

1 gillning