Nu har du nog smuttat för mycket på vinet… Matematiskt är det inte sant att det är bättre med 10.800.
Vi lutar oss tillbaka, följer strategin och sover bra om natten.
Vi har 5 årsutgifter på sparkonto för när björnscenariot inträffar.
November 2025 ftw? ![]()
Jag tror det är samma logik som att utdelningsaktier är bättre än vanlig indexfond. (Dvs, den saknas helt.)
Våren 2025, 2026 eller 2027 kan jag möjligen inleda en ny prao (prpo) period.
Tänker inte one more year egentligen, mer över vad som ger mig frid.
Beror det på tidsperspektiv eller antaganden om EMH eller något?
Marknaden över- och undervärderas och korrigeras hela tiden. Om man kan köpa samma aktie eller fondandel billigare måste ju det vara bättre om man ändå ska hålla den länge?
Regression to the mean innebär ju att värden tenderar att stiga från en ovanligt låg nivå. Höga och låga priser är definitionsmässigt ovanligare än snittpriset. Kan man handla till under snittpriset är väl det bra?
Men du kommer inte per automatik få fler av samma andel bara för att priset gått ner. Om företagen delar ut medans du väntar på nedgång så får du aldrig de pengarna. Även om kursen står lägre när du köper. Hade du istället behållt och återinvesterat hade du fått utdelningen som du köpt fler aktier för.
Avkastningen är per krona och inte direkt per andel/aktie.
Ok, då förstår jag. Jag tror Brunello pratade om att månadsspara, så det handlar ju inte om att vänta in en nedgång. Bara att se det positivt och just keep buying som ts skriver.
Funkar inte “regression to the mean” som svar på ts fråga förresten? Börsen kommer förmodligen inte gå upp hur mycket som helst utan kan gå ner rejält när som helst nu. Exakt när, hur mycket och hur länge är ju omöjligt att svara på.
Nepp… om börsen inte går ner utan bara upp under medel en period så förlorar du avkastning på att stå utanför marknaden.
Den behöver inte gå ner nominellt för att gå tillbaka till historiskt medel.
Sen är återgång till historiskt medel egentligen ganska meningslöst mått, men det är en annan historia.
Ja, återkom gärna med matematiskt motbevis (för mitt exempel) när du nyktrat till ![]()
-Fallhöjd? Nää-äh, ja’ kännär ingän fallhöjd!

(Förlåt, men rubriken får mig att tänka på en scen ur den klassikern.)
Jag räknar på det imorgon! Då kommer jag också att erkänna att jag hade fel om uträkningen visar att jag hade det!
Dag 1 har jag 10 “andelar” värda 1000 kronor styck.
Börsen står still:
Jag sätter in 1000 och har 11 andelar.
Börsen faller med 2%:
Jag sätter in 1000 och har 11.02 andelar.
Börsen stiger med 2%:
Jag sätter in 1000 och har 10.98 andelar.
Dag 10 kostar varje andel 1010 kronor. Bäst är väl då att ha 11.02 andelar, eller?
(Jag vet att det fortfarande är lördag…)
Fast uppgången (i procent) har då varit högre från andelspriset när du köpte för 1000 kr.
Så du jämför inte äpplen med äpplen.
Räkna på om börsen stiger med lika många procent från 1000kr köpet till dag 10…
Andelspris 980 → 1010 är större ökning än 1020 → 1010 (nedgång) eller 1000 → 1010.
Helt ärligt är jag lite rädd för hur jag kommer må vid en rejäl nedgång. Jag började investera (lite större belopp) hösten -23. Har gått i stort sett bara upp sen dess.
Men oavsett så har jag lång sparhorisont så en nedgång är ingen fara på taket. Med det sagt är jag fortfarande inte säker på att jag kommer må så bra under den perioden ![]()
![]()
Nej inte direkt. Alla vet att börsen går upp och ned hela tiden och det känns som att vi oftare är på “all time high” än inte. Bara att fortsätta köpa ![]()
Justerar man för inflationen så ser det rimligare ut. Att mäta börsindex i kronor eller dollar över lång tid blir missvisande eftersom 2010 års krona är mer värd än 2024 års krona.
Vi har alla en underförstådd mental modell för börsen. Jag skulle säga att resonemanget du för liknar en Poissonprocess. Reala börsuppgångar kommer med en viss genomsnittlig uppgång. Långa börsuppgångar är ovanligare än att det går både upp och ner. Betyder det att det går att förutse vad som händer i morgon med någon noggrannhet?
Svaret är nej. För en betraktare så är börsuppgången imorgon lika slumpmässig som börsen idag. Med det menar jag det finns inget sätt att förutse när börsuppgång sker genom att titta på dagens pris.
Det finns de som har försökt att förutse börskurser utifrån tidigare värden, idén kallas TA. De som investerar enligt TA får statistiskt sätt en bra avkastning när börsen går upp och förlorar pengar när börsen går ner. Totalt sett blir inte den riskjusterade avkastningen bättre än den underliggande tillgången.
Tar du bort de fyra bästa börsdagarna från förra året så missar du hela börsuppgången. Det säkraste sättet att vara med om den långsiktiga generella börsuppgången är alltså att vara investerad alla dagar.
Bryr mig inte eftersom jag är på börsen på lång sikt. Men låter bra att det gått upp, var något år sedan jag loggade in senast.
Som @Nightowl skriver så jämför du inte samma sak. I ditt exempel så innebär en kurs på 1010kr en nedgång för alternativet där börsen först har stigit med +2%.
Ett relevant räkneexempel är att kolla på en likadan relativ kursrörelse dag 10 för de olika alternativen:
Du har 1000kr investerat redan (1 andel, men det är oväsentligt) och din nästa månadsinsättning är på 100kr.
-
Alt 1 - Börsen står still:
Ditt redan investerade kapital är fortfarande värt 1.000 kr och efter månadsinsättningen har du 1.100kr.
Dag 10: börsen stiger med 1%, du har nu 1.111 kr.
(Eller, börsen faller med 1%, du har nu 1.089 kr) -
Alt 2 - Börsen faller med -2%: (kurs 980 kr)
Ditt redan investerade kapital är nu värt 980 kr och efter månadsinsättningen har du 1080kr.
Dag 10: börsen stiger 1%, du har nu 1.091 kr.
(Eller, börsen faller med ytterligare 1%, du har nu 1.069 kr) -
Alt 3 - Börsen stiger med +2%:(kurs 1020 kr)
Ditt redan investerade kapital är nu värt 1.020 kr och efter månadsinsättningen har du 1.120kr.
Dag 10: börsen stiger med ytterligare 1%, du har nu 1.131 kr.
(Eller, börsen faller med 1%, du har nu 1.108 kr)
Alternativ 3 är fortsatt bäst.
Vad är lång tidshorisont för er? Jag menar alltså, vad ska ni ha era pengar till, hur mycket och när?