Känslor - Aktier

Hej.

Jag behöver emotionella svar på min fråga kring aktieinnehav kontra automatiskt sparande.

Jag har 50/50 fördelning mellan mitt LYSA-sparande och mina egna aktier på Avanza.

Jag kan inte på något rationellt sätt motivera mig att fortsätta med aktier men emotionellt är det något som stimulerar och ger mig delvis kontroll och en liten kick av att köpa bra bolag till billiga priser när tillfälle ges. Däremot tar det mycket tid som läggs åt att hela tiden vara ajour som enkelt skulle kunna läggas på annat och få liknande resultat (som mitt LYSA-sparande visar).

Men det svåra är den emotionella anknytning jag har till att sälja. När jag lagt så mycket tid och energi på att skapa min portfölj sliter det i mig att sälja.

Att ha kvar hälften osv är inte ett alternativ för då kommer jag fortfarande spendera lika mycket tid och energi med att gå igenom mina bolag osv för analyser och potentiella köp.

Hur ska jag resonera med mina känslor för att stå fast vid det ena eller andra beslutet?

Tankar?

Tack på förhand.

1 gillning

Kan du kanske börja med att sätta en limit på antal bolag du kan ha i din portfölj?
Alternativt inte köpa på dig fler redan nu?

Är ju en början på din resa så får du se vad du gör vid senare tillfälle

2 gillningar

Ett av mina bästa beslut någonsin är att släppa aktiehandel och lämna allt till lysa (numera även globalfonder i Nordnet men principen samma).

För mig var det otroligt skönt att släppa jakten och kontrollbehovet. Dagarna blev lugnare. Jag kan konstatera att jag överjobbade aktieportföljen och nog egentligen inte tyckte om det så mycket som jag sa till mig själv att jag gjorde.

Är nog ganska individuellt men för mig var det mycket nice. Jag har gått från att kolla kurser etc flera ggr om dagen till att kolla lysa en gång i veckan typ. Många minuter som man kan lägga på barn, träning och annat.

3 gillningar

Du skulle kunna tillåta dig ha tex. 5 aktier till maxvärde av xx% av portföljen, för intresses skull

2 gillningar

Jag var i samma sits med både aktier och (i efterhand) tveksamma fonder.

Många här förespråkar (med rätt) att man ska göra byte av strategi snabbt, men jag har svårt för det.

Jag byte först alla fonder till Global Index på ett separat ISK (i omgångar), sedan tog jag bort ett bolag åt gången och satt in pengarna i Global Index de med. Mitt gamla ISK har nu bara 2 aktier kvar, samt lite krypto certifikat. Den dagen jag säljer de kommer jag inte köpa nya, allt nysparande i Global Index.

2 gillningar

Konceptet “lekhink” kanske vore något? Ett mindre portfölj (t.ex max 10-20% av ditt totala investerade belopp) där du får göra vad du vill och få utlopp för det du känner att du villhöver. :slight_smile:

2 gillningar

Jag hamnar i samma tankar med ojämna mellanrum. Jag har 30-40% av min portfölj i aktier och EFTer. MEN jag landar alltid i samma resultat, jag behåller aktiedelen eftersom det är otroligt roligt och tiden den tar ser jag som en hobby.

Även om det varit enklare att köra 100% Lysa eller indexfond så tappar jag lite av glädjen i sparandet. Det innebär, för mig, i praktiken att jag kommer spara mindre och leta andra roliga hobbys som istället är kostnadsdrivande.

Så jag håller i och när jag ledsnar så påminner jag mig själv om varför jag gör det.

1 gillning