Kapitalförsäkring istället för Sparkonto?

Hej, en bekant till mig har nyligen sålt sitt bolag och kommer få in ca. 6.5 miljon skattat och klart. Perfekt då personen i fråga också är i pensionsåldern. Vederbörande besökte sin bank, en storbank, där de ansåg att pengarna ska in i en kapitalförsäkring istället för att ligga på ett vanligt sparkonto. Vill tillägga att personen i fråga har noll intresse eller lust att investera eller placera pengarna. Banken ansåg också att det ifrån kapitalförsäkringskontot skall betalas ut en summa varje månad, som en löpande inverterad månadsplacering. Uttagsbiten som koncept är jag med på men inte riktigt upplägget.

Jag klurar på varför banken vill detta. Jag ser inte riktigt fördelarna annat än i från möjligen bankens perspektiv. Troligtvis missar jag något, men varför skulle dom föreslå detta? Eller finns det bredare insättningsgarantier för likvida medel i kapitalförsäkringar?

Undrar vad ni som är lite mer insatta tänker kring detta, samt om det finns några andra lättaplicerade förslag jag kan ge till vederbörande som vill behöva göra eller fundera så lite som möjligt.

Tack!

Det finns många nackdelar i alla fall:

• Schablonskatt, runt 0,375% per år.
  • Skalavgift till banken på runt 0,5% per år. (gäller storbankerna, Avanza och Nordnet tar inte ut någon skalavgift)

Det känns som att det saknas information. Jag tycker personen ska fråga banken varför hen ska betala ca 60 000 kr per år i skatt och avgifter istället för att ha kvar pengarna på ett sparkonto med ränta.

Jag tycker det är såpass mycket pengar det handlar om att personen bör ta kontakt med en oberoende rådgivare, se tips på sådana här: Förslag på rådgivare. Det kostar några tusen, men lätt värt pengarna istället för att bli lurad på tiotusentals kronor per år av storbanken.

2 gillningar

Hej, stort tack för detta. Skalavgiften hade jag ingen aning om fanns. Det var precis detta jag misstänkte. Att det skulle vara massa nackdelar banken eventuellt var ute efter att pracka på någon som har ytterst lite intresse och koll. Ska rekommendera att prata med rekommenderad rådgivare.

Tack igen!