Kiwitrader bra eller dåligt?

Hörde nyss från @fröken_investera på instagram som talar om kiwitrader. Men jag ser inget isk konto. Har någon hittat något?

Jag har precis börjat investera på Kiwi. Man skapar ett inlogg och där kan man sedan skapa sina portföljer i ISK. Man kan även följa andras portföljer som valt att dela dom offentligt. Själv tycker jag tjänsten är mycket intressant. Typ en mix av Frejvid och Shareville :slight_smile:

Fröken_invsetera har en portfölj som du kan följa här:

2 gillningar

också öpnnat ett mindre konto nyss. intressanta funktioner har de tycker jag. har endast skapat ett konto och börjat copy-trade en portfölj där än så länge, men jag gillar delen med fraktionshandel i aktier mm. (det finns begränsat med aktier än så länge men fler tillkommer (hoppas jag)). Samt smart att man kan skapa olika portföljer och ställa in en specifik fördelning för varje.

Hej

Vad roligt att så många gillar Kiwi!

Kiwi är en investeringstjänst som i grunden bygger på framförallt feedback som vi samlat på oss under åren, inte minst från detta forumet där jag vet att det finns väldigt många duktiga investerare.

Målet med Kiwi är framförallt att det ska vara enkelt att investera bättre till en låg avgift.

Med bättre menar vi att investera i “portföljer” med flera tillgångar och bättre än enskiljda fonder och aktier.

Det som vi framförallt ser att våra kunder uppskattar är möjligheten att investera i ”fraktioner”. Det innebär att det går att bygga sin dröm-portfölj med flera olika aktier och fonder även om man endast vill investera så lite som 100 kr. Det är även möjligt att månadsspara i hela portföljen från endast 100 kr, lite som att bygga sin egen ”fondrobot”.

Tack vare att vi inte har något minimicourtage så kostar det så lite som 0,15 kr att investera 100 kr i en portfölj med 20 svenska Aktier. Motsvarande hos en konkurrent skulle kostat minst 20kr.

Vi har även ett stort fokus på hållbarhet och ESG där vi kommer utöka utbudet löpande.

Tjänsten är inte heller ”officiellt” lanserad än utan vi har endast smygstartat lite i olika kanaler =)

Men det sagt så är Kiwi långt ifrån färdig!

Vi lägger till nya verktyg hela tiden och vi har även många saker som vi vet är knas och som vi håller på att fixa. Så är det något som ni tycker är knas så skulle jag verkligen uppskatta om ni skickade det till mig då vi många gånger håller på att fixa det =)

Hoppas att ni får mycket nöje med Kiwi och lycka till med investeringarna!

• David
6 gillningar

Hur fungerar kurssättningen när man handlar en fraktion av ett värdepapper?

Hej!

Kursen sätts av marknaden, precis som vanligt :slight_smile:

Blir det fraktioner ”över” så hanterar vi dem.

1 gillning

Tycker det ser riktigt skapligt ut. Gillar direkt gränssnittet betydligt bättre än Frejvid. Ser också att ni har flera faktorfonder vilket glädjer mig. Saknar dock ETF:en JPGL, också känd som faktorfondernas Rolls-Royce. ETF:er är särskilt intressant för den som tittar på faktorportföljer då dessa är svåra att återskapa till rimlig avgift med vanliga fonder.

Avanza/Nordnet erbjuder JPGL i sitt utbud men till sina vanliga dyrtråkiga avgifter och utan automatisering, känns riktigt stenålder i jämförelse. Kiwitraders USP är utan tvekan automatiskt månadsspar för ETF och best-in-class-avgifter, tar ni bara in lite fler best-in-class-fonder flyttar jag till er bums!

1 gillning

Står Kiwitrader under finansinspektionens tillsyn?

Hej!

Vad roligt att du gillar tjänsten!

Just automatisering och “portföljtänk” är något vi tror på. Speciellt portföljverktyg eftersom det öppnar massor av dörrar när det kommer till att mäta risk och olika verktyg för “optimering” och “automatisering”

Kiwi är til skillnad från våra tidigare tjänster helt byggd för mobil. Det finns även planer på en app, men det ligger lite längre fram i tiden.

Vi håller på att hitta ett sätt för att utöka vårt utbud av värdepapper betydligt. Alla önskemål försöker vi få med så snart som möjligt, men just nu har vi svårt att hinna med. Även Amerikanska EFT fonder är något vi tittar på.

:+1:

3 gillningar

Hej!

Ja

Det är BetterWealth FTS AB som står för tjänsten KiwiTrader. BetterWealth har tillstånd sedan 2018. Både Insättningsgaranti och investerarskyddet gäller. BetterWealth använder Danske Bank som custody och trading partner.

4 gillningar

@David_BW När förväntas man få 100 kr som ni har i nykundserbjudande? Skapade konto och insättning redan för två veckor sedan.

Jag har även skickat mejl till er med några som saknas samt lite övriga frågor utan återkoppling, även det för två veckor sedan.

Hej

Det får jag återkomma med svar på. Normalt svarar vi på alla E-post samma dag eller dagen efter (undantag helger)

Bonusen kan ta ett par dagar ett registrera, men inte mer än en vecka.

Jag ska kolla och återkommer asap :slight_smile:

Vecka 1

Det är helg och jag registrerar mig på Kiwitrader. Registreringen går smidigt, även jag tycker att det saknas en sammanfattning av vilka uppgifter man godkänner i samband med kundkännedomen. Det gäller att man inte har klickat fel någonstans på vägen.

Jag upplevde kundkännedomskraven märkbart slappare än de jag råkat ut för tidigare vid handel i ETF:er och ETC:er. Det var inte direkt något omfattande dribblande fram och tillbaka för att säkerställa att jag att jag förstår värdepapprens konstruktion och risker. Jag är osäker på om jag behövde svara på om jag handlat i liknande instrument tidigare, så i så fall skulle det ju kunna bero på det.

Hos Kiwi finns inte Swish som på Avanza och Nordnet – eller ens Trustly som på Degiro, så i stället för att pengarna dyker upp omgående på kontot blir det till att vänta. Fetglöm att pengarna ska finnas tillgängliga på kontot på måndag morgon.

Vecka 2

Dagarna går och jag loggar in växelvis på Kiwi och min bank. Det händer ingenting med saldot förrän i slutet på veckan. Då försvinner pengarna från min bank ut i cyberrymden. Men fortfarande syns det inget spår av dem hos Kiwi.

Vecka 3

Pengarna har nu kommit fram till Kiwi. Dags att investera! Trots att det är börshandlade fonder behöver man lägga ordern innan klockan 13, precis som med vanliga gubbfonder hos Avanza och Nordnet.

Sedan händer åter till synes ingenting. Jag loggar in då och då för att kolla läget. Om man köpt vanliga fonder på Avanza hade sannolikt de första avräkningsnotorna börjat trilla in under kvällen, men på Kiwi är det tyst. Och om man handlat med börshandlade fonder på Avanza/Nordnet/Degiro hade det bara rasslat till, och så var saken överstökad.

Efter några dagar kommer ett mejl om att nu är det klart.

Det går att ladda ner avräkningsnotor, men det är lite knöligt eftersom man först måste expandera en flik för varje ETF.

Men vänta, vad är det för fel med kurserna som webplatsen visar på värdepappren? De verkar ju ha fryst trots att börserna är öppna. Det visar sig att kurserna för de börshandlade fonderna bara uppdateras en gång per dygn, oklart när.

Jag börjar inse att allt tar förbaskat lång tid på Kiwi. Det är ändå en produkt baserad på börshandade fonder, och de som tidigare handlat med dessa är vana att det går undan. Det känns i nuvarande utformning inte som en handelsplats där jag skulle ägna mig åt exempelvis taktisk tillgångsallokering, då slippage är för mycket utanför användarens kontroll.

Avsaknaden av valutakonton gör att kapitalet sakta mals sönder av valutaväxlingar vid omplaceringar, så det inte dags att skrota Degiro ännu.

Om man ska nämna något om webplatsen så använder Kiwi en äldre form av BankId-inloggning, utan den QR-kod som många andra gått över till av säkerhetsskäl. Webservern stödjer fortfarande TLS 1.0 och 1.1 av någon anledning samt även svaga krypton på TLS 1.2. Om ens egen webläsare är rätt konfigurerad gör det nog inget, men det känns ändå onödigt. Webplatsen använder inte HSTS. Även detta är lite obegripligt för en finanssajt och tyder tillsammans med det övrigt nämnda att man inte ligger i framkant vad det gäller säkerheten. Förhoppningsvis är ändå säkerheten tillräckligt god.

Om inloggningssessionen har löpt ut märks det inte tydligt genom att man blir utloggad, utan mer genom att saker och ting blir lite trasiga. Här behöver det filas lite mer.

Saker som jag gillar

• Portföljtänket, där man har portföljer med målvikt. Detta är Kiwis starka kort.
  • Att det går att sätta in pengar direkt i en viss portfölj. Det fungerar även med månadssparande.
  • Att man kan följa/kopiera en annan användares portfölj.
  • Partitionshandel

Det är tilltalande att man med småslantar kan investera i exempelvis Nicholas Ahonens allvädersportfölj – en häxbrygd av börshandlade fonder (27 stycken), som byggts ihop med förhoppningen att kunna fungera i allehanda finansiella klimat. Att hantera en sådan portfölj själv kräver annars avsevärt mer pengar än några hundralappar.

Sammanfattning

Jag gillar idén med Kiwi, men det nuvarande genomförandet lämnar en hel del att önska. Tjänsten är ganska ny, så jag håller tummarna för framtida förbättringar!

10 gillningar

Hej!

Först av allt vill jag bara säga tack för superbra input, speciellt på saker vi kan göra bättre.

Kiwi är en tjänst som utvecklas i väldigt snabbt just nu och många av sakerna du nämner är något som vi arbetar på att lösa så snart som möjligt =)

Jag får be om ursäkt för att du fick uppleva det som långsamt, men det kommer bli bättre.

När det kommer till det tekniska blir jag skyldig dig ett svar. =) det är inte riktigt min ”kopp te” även om jag vet att vi aldrig, än så länge haft någon händelse som påverkat vår säkerhet negativt.

När det kommer till transaktioner så håller vi på att lägga till Swish, så klart (får typ 2 efterfrågningar dagligen) och ytterligare en tjänst som kommer göra överföringar smidigare.

Just nu tar det ett par dagar extra första gången för att banken måste godkänna kopplingen, vissa banker är segare än andra men det är inte något vi kan påverka. Därefter tar det dock bara ca en dag att genomföra en transaktion. Det innebär att nästa gång du gör en överföring så komemr du uppleva det som snabbare. Du kan även se dina överföringar under bank och transaktioner som pågående.

När det kommer till handel (jag älskar att du kallar det gubbfonder) och fraktionshandel så lägger du ordern innan kl12 så ska du ha fondandelarna ett par timmar senare samma dag. I något undantagsfall kan det ha tagit en dag till men absolut inte mer. Det kommer i framtiden att gå att handla oftare, men det kanske tar ett litet tag innan vi har det på plats.

Lika så när det kommer till valutakonto så är det något som det kommer en lösning på väldigt snart. Vi håller även på att leta efter en ny dataleverantör så vi får tillgång till mer data. Framförallt aktiedata.

Det gläder mig att du gillar portföljtänket, framförallt för att vi har stora planer på nya funktioner som kommer göra det ännu bättre.

Så sammanfattningsvis

Stort tack och håll ut så ska vi göra vårt bästa för att lösa det så snabbt som möjligt

2 gillningar

Hej!

En av våra utvecklare hälsar och tackar för feedback, tror han blev lite extra glad att någon uppmärksammade hans arbete =)

jag fick följande svar:

QR-kod vid inlogg med BankId är något vi planerar införa.

Webbservern hörande till våra API:er använder HSTS och TLS >= 1.2, på så sätt säkerställs transport av känslig data. Dock har vi inte samma inställningar på alla statiska webresurser.

Hoppas detta gav någon mening =)

3 gillningar

Stort tack David för att du tar dig tid att återkoppla! Jag är övertygad om att jag inte är den enda som verkligen uppskattar att du som företagsrepresentant är närvarande här på Rika tillsammans och svarar på våra jobbiga frågor och lyssnar på våra ibland lite obekväma åsikter.

I “Användarvillkor för BetterWealth FTS AB och dess webbplatser och tjänster” sidan 7 står det så här:

Är det kl 12 eller kl 13 som gäller angivet i svensk tid?

Jag ser på avräkningsnotan att den är noterad kl 12, lokal tid för handelsplatsen, vid handel på Londonbörsen.

1 gillning

Hej igen!

Så klart vi gör, hela Kiwi bygger till stor del på feedback från bland annat detta forum. Det är dom “jobbiga” frågorna som är de bästa för de pressar oss att bli bättre =)

Jag får åter igen bli dig skyldig ett svar för det talar ju lite emot varandra.

Jag återkommer!

Varför väljer Kiwitrader att samarbeta med anonyma finansinstagtamprofiler? Det känns inte jätteseriöst tycker jag.

1 gillning

Hej!

Bra input =) Alla vi har samarbete med har vi avtal med så de är inte anonyma för oss. Sen vad de använder för namn på olika plattformar kan vi inte styra.

Dock så försöker vi så gott vi kan fakta kolla det som skrivs, men så klart blir det fel ibland

Sen finns det även de som skriver om oss i alla fall utan att vi har ett samarbete. Det kan vi inte göra så mycket åt.

Det är ett sätt att snabbt synas och få bra reklam.
Om du kollar flera instagram profiler inom ekonomi från Sverige så tidigare körde alla för Opti tror jag det var. Och innan dess nån annan ny aktör. Dvs profilerna på instagram gör reklam från dem som de tjänar pengar på. Det brukar ju bli lite kul när de först berättar om sina fantastiska analyser och aktieportföljer för att sedan lägga en liten del i just den aktören de ska göra reklam för de kommande månaderna.