Komma igång

Jag ska lägga ned en kontantinsats om 6-7 år, definitivt inte tidigare än så. Redan nu har jag en summa pengar som troligtvis räcker till denna kontantinsats. Hur ska jag resonera i mitt sparande?

Denna klumpsumma utgör drygt 80% av min likviditet just nu. Om jag sätter det på ett sparkonto kommer dem vara helt säkra, men om jag i framtiden kommer fram till att det behövs en större kontantinsats, har mina pengar inte växt överhuvudtaget (förstår att dem också kan minska, men i så fall får jag vänta med kontantinsats, vilket jag ej tror skulle göra ngt för mig pga det skulle bli min allra första bostadsrätt)

Pengarna till kontantinsats och min buffert utgör drygt 95% av min likviditet - återstående ~5% skulle landa i 90/10 långsiktigt sparande. Spontant känns det mer klokt att ha min buffert på sparkonto, kontantinsats på exempelvis Lysa 60/40 (sänka 10% aktier/år), samt resten i långsiktigt sparande hos Lysa 90/10. Möjligtvis att en del av kontantinsatsen även läggs på sparkonto, så är en del av pengarna “säkrade”.

Är det, i brist på bättre ord, oklokt att ha i princip all min likviditet på ett sparkonto? Med tanke på att min sparhorisont för kontantinsats är minst 6-7 år? Rent spontant känns min plan med sparande hos Lysa som en bättre idé.

hjälp uppskattas

/Erik