Jag kanske är för influerad av vissa Youtube influenser, men jag ser inte någon annan väg ut för USA än att låta “lite för hög inflation” äta upp statsskulden. De måste hålla kvar sina satsningar på försvaret för att behålla sin globala maktposition och (federala/gemensamma) välfärden är redan på låg nivå och ingen kan inte höja skatterna och behålla makten i mer än 2 år så att göra skulden mindre värd via inflation verkar vara enda vägen ut.
Då borde:
Dollarn tappa i värde och börsen nominellt gå upp (men inte i SEK)
Guld och Råvaror mm gå upp
mm
vad tror ni? och har ni positionerat år för detta?
(jag har pooitionerat mig litegrann för detta. ligger kanske 5%-enheter annorlunda i min fördelning än jag annars hade gjort bland annat i guld&råvaror)
Men om dollarn tappar värde och börsen går upp borde väl Innehav mätt i sek få turbofart upp i himlen? Eller tänker vi på olika saker?
Men ja, bästa skyddet mot inflation är väl att äga någonting annat än just kontanter. Aktier/råvaror/fastigheter eller nästan vad som helst. Men inte gjort någon justering för denna gång, det känns som det har hänt många gånger i närtid.
om du har aktier på USA börsen värda 1000 is USD och kursen är 10 SEK/ USD = 10,000 SEK
om dollarna tappar till 9 SEK per USD = 9000 SEK
var tvungen att skriva här för att testa om jag tänkt rätt då jag vänder på det ibland men jag hade rätt
(obs detta är “allt annar lika”-analys, som exkluderar att Google exempelvis kanske har 30% av sina intäkter i Eurozone och då skulle tjäna mer pengar dvs aktien skulle gå upp)
Nope. Om USD tappar värde för att FED trycker pengar (vi låtsas att SEK värde står still), då ökar aktiepriserna i USD (till ca 1100USD) för att kompensera för fallet i USD och du får 10,000 SEK i alla fall. Förutsatt att bolagens värde (värde är inte pris i en specifik valuta) står still.
rätt, detta borde ske momentanteller rättareagt gradvis när USD sakta tappar väde pga printning (sedan tillkommer eventuella sekundära effekter varav en nämnts ovan, Intäkter i EUR blir mer värde i dollar så bolaget kan öka i värde av den anledningar om de har kostnader i dollar)