Hej! Jag har hittat ett objekt som skulle passa mig för att köpa och renovera upp.
I dagsläget är det en pingstkyrka av större model. Min tanke var att dela den på hälften och få 2 lägenheter (+1 som är på övervåningen redan). Allt detta kommer göras med snickare och nya badrum/kök och skiljevägar och dylikt ska sättas upp sen naturligtvis tapetsera och allt så det blir mer eller mindre totalrenovering. Är det någon som har ett hum om vad detta kan kosta för ungefär 170 kvm?
Finns det någon som är duktig man kanske skulle kunna få prata lite med?
Är detta okej enligt detaljplanen, eller måste byggnaden innehålla samlingslokaler?
Tänk också på att den befintliga lägenheten och trapphuset kan vara ganska lyhörd gentemot resten av fastigheten. De var tänkta som förmånsbostad för pastorn ursprungligen, så de var kanske inte byggda för att kunna användas samtidigt.
Såhär ser detaljplanen ut. Min tanke var att istortsett dela det på mitten för att få två stora lägenheter. Jag köper ju naturligtvis hela fastigheten. Förstår inte riktigt vad du menare med “måste byggnaden innehålla samlingslokaler?” Var kan jag se detta?
Detaljplanen är kommunens register och kartor över olika fastigheter och vad de får användas till. Antingen hittar du dem på kommunens hemsida, kanske får du dem i PDF om du mejlar och frågar.
Det står saker som hur många kvadratmeter som får bebyggas på tomten, stilen på fasader, tillstånd för källare/höjder på fastigheter, takmaterial, vilka tomter som får användas som bostad, skola, samlingslokaler, butiker, kontor osv