Kontantinsats

Hej,

Jag håller på sätta upp mitt sparande för en framtida kontantinsats. Det kommer åtminstone dröja 6 år innan kontantinsats är aktuellt. Jag har 400tkr som är menade att gå till denna kontantinsats. Jag har ordnat en buffert, utöver detta, och återstående pengar samt månadssparande kommer att gå till långtidssparande 90/10 hos Lysa.

Jag funderar på att dela upp mitt sparande till kontantinsats såhär:

80tkr på sparkonto. 320tkr hos Lysa med fördelningen 70/30. Med den här fördelningen skulle det innebära att 20% av sparandet till kontantinsats är på sparkonto, 56% i aktier samt 24% i räntor. Tanken är att successivt minska andelen aktier hos Lysa allt eftersom en kontantinsats närmar sig (10% från aktier till räntor varje år).

Låter detta som en bra plan? Skulle ni göra någonting annorlunda? Är det klokt att ha 20% av pengarna på sparkonto, eller bör jag helt enkelt sätta in allt på Lysa och istället köra 60/40 och minska andelen aktier med 10% för varje år som går? All hjälp uppskattas!

Utan att rekommendera hur du ska spara, då det är helt individuellt så skulle jag hänvisa dig till https://www.smaspararguiden.se/ och deras frågeformulär. Här får du ett professionellt svar på din fråga inom 1 vecka för 100kr. Klart värt det!

Jag undrar också, hur kommer du fram till att du ska ha 24% i räntor i jämförelse med att ha ett sparkonto på 80% och sedan 20% i aktier ?

Kör hårt!

Kanske förklarade dåligt, men det blir 20% sparkonto, 24% räntor och 56% aktier! Alltså 80tkr sparkonto och sedan 320tkr 70/30 hos Lysa!

Ska kika på frågeformuläret! Tack

Alltså: 20% av 400tkr = 80tkr på sparkonto
Återstående 320tkr med 70/30 hos Lysa. 70% av 320tkr = 224tkr. Detta betyder att 56% (224tkr/400tkr) av det totala beloppet (400tkr) är i aktier. 30% av 320tkr = 96tkr. Detta betyder att 24% (96tkr/400tkr) av det totala beloppet (400tkr) är i räntor.

Tack återigen