Jag har läst hela er blogg om att äga eller bostadsrättsförening som privat person för privat boende.
Min fråga är om det om detta är någon skillnader om man gör det som företag och AB. Har ett nytt objekt i Karlstad som skall byggas med 3st skepp för verksamhets lokaler.
Jag håller med dig till 100% i din tidigare blogg ur privat perspektiv, men finns det några andra väsentlig stora skillnader om det är företag som äger det. Jag har läst följande länk (inte de som är aktuella i mitt fall) som marknadsför sig på denna affärsmodell och presenterar vissa fördelar.
Du, jag ska vara helt ärlig och jag har ingen aning. Kanske någon annan läsare vet, eller så skulle jag rekommendera att ta kontakt med en expert på området. Tyvärr känner jag inte ens någon som jag kan rekommendera. Sorry.
Var oerhört försiktig. I praktiken är det föreningen som äger fastigheten och inte innehavaren av facket där verksamheten skall bedrivas. Till skillnad från vanliga bostadsrätter så är bankerna restriktiva med lån till dessa objekt och räntorna är höga.
I detta specifika fall så är exploatören ett AB som är bildat 2016 varför ingen historik finns. Diskutera detta noga med din revisor och din bank.