Köpa bil - hyra ut när den inte används?

Hej,

Jag funderar på att köpa en liten bil, ca 65 000 kr som gått 2500 mil och som är 6 år gammal (VW Up!).

Jag behöver inte bil till jobb och kommer använda den ganska sällan. För mig är det snarare en vardagslyx att kunna ta bilen och handla eller att kunna åka iväg på en kortare roadtrip.

När jag räknar på den totala kostnaden att äga bilen, givet att jag betalar hela kontant (annan diskussion om det är bättre att ta lån och istället investera på börsen) så skulle bilen kosta ca 2500 kr/mån.

Det är ju värdeminskning, service & reparationer, däck, trängselskatt (GBG), parkering, bränsle (800 mil/år) och försäkring (600 kr/mån - helförsäkring för en 24-årig man).

Detta är en kostnad på ca 30 000 kr per år, vilket skulle minska min investeringskvot med ca 25%.

Jag har därför funderat på att hyra ut bilen när de inte används, det finns ju tjänster som GoMore exempelvis. Får man in en bokning i veckan så borde man kunna få in 1500 kr/mån.
Vilket skulle minska månadskostnaden från 2500 kr till 1500 kr (även inkl högre antal mil räknad på försäkring och slitage).

Är det någon som gjort detta innan och vad är er erfarenhet av detta?

Räkna bara med ökat slitage när andra hyr den. Jag skulle hellre ta kostnaden för att själv och inte hyra ut eller vara den som hyrde.

Hej,

Jag skulle i stället titta på privatleasing från till ex Dacia. En Dacia Sandero kosta typ 2000 SEK per månad om du kör max 1000mil per år, du få en helt ny bil och priset inkludera service och reparationer. Och det behövs inte kontantinsats, så du måste inte ta sparkapital.

Jag köpte en Dacia Logan MCV kombi förre året för typ 130 000 som nybil och är jättenöjd med den. Jag har inte tagit leasing eftersom jag köra bil ganska mycket, vill själv modifiera bilen lite och har hund etc., men annat är det en ganska bra deal.

Mvh
Patrick

Jag är i en liknande situation som ts och det där låter nästan för bra för att var sant. Hur beroende är möjligheterna till privatleasing av var i landet man bor?

Jag tror att det inte spelar någon roll så mycket var i landet du bor, erbjudandet kommer direkt från Dacias webbplats. Kanske viktigt att ha en verkstad nära dig, men Dacia är en del av Renault (och använder också sin bra TCe90-motor i de flesta av deras modeller) så varje Renault-återförsäljare kommer att göra service antar jag.

Jag vill också tillägga att leasing naturligtvis är billig eftersom Dacia-bilar i sig är väldigt billiga (eller prisvärda skulle vilja säger), tekniskt sett är de som 1-2 generationer efter (använder ofta äldre Renault-teknik från Clio etc.) och därför billigare i service (jag betala 220 SEK per månad för service-avtal med 1500mil/år). Men de har allt du verkligen behöver och deras komponenter är väl etablerade och testade över många år via Renault bilar.

En ny Sandero kostar ungefär 120-140k beroende på utrustningen. En Renault Clio med samma TCe90-motor och baserat på samma plattform kostar 190-220k. De största skillnaderna är modernare inbyggd teknik och snyggare exteriör och interiör.

Så jag kan rekommendera Dacia bilar för de som inte behöver super style och mest nytt teknik. Prisvärd bil, prisvärd i service och deras värdeförlust är också inte så jätte högt som andra märken. Om man har pengar att köpa kan man här lungt köpa nybil och har en lång tid med sin bil. Alternativt leasing som sagt, är såklart totalt lite dyrare om man räkna på många år men i den här prisklassen inte så stor skillnad.

Är 2000 kr/mån den totala ägandekostnaden eller endast leasing-avgiften?

Hej, det är leasing avgiften inkl. serviceavtal. Dvs försäkring,skatt, parkering, osv tillkommer. Att tänka på:

• Du har nybil så för 3 år (löptid leasing) behöver du bara halvförsäkring
  • Eftersom det är nybil appliceras malusskatt för CO2 - jag betala ca. 4500 SEK per år i skatt för de första 3 år, efter blir det billigare. Nya Sandero har tror jag lite bättre CO2 värde, så kanske mindre här.

Vet inte om jag får posta länkar här men titta bara på Dacias webbsida vad ingår och vad inte.

1 gillning

Om du behöver den så sällan tycker jag det är bättre att göra som vi gör dvs kollektivtrafiks kort i vardagen + taxi när vi behöver + hyrbil för längre sträckor.

Du slipper risken som en bil alltid innebär och risken med uthyrning :slight_smile:

3 gillningar

Har du kollat upp om det finns nån bilpool i närheten, tex. M? Det funkade bra för mig förr i tiden när jag bara ville “kunna ta bilen och handla eller att kunna åka iväg på en kortare roadtrip.”

Det kostade mig drygt 10 000 kr om året och då fick jag köra nya fräscha bilar. Plus att jag inte var låst till min hemstad. Kunde ta tåget nån annanstans och plocka upp en bil där om jag ville.

Om man äger en bil som används väldigt sällan så blir tiden för service, besiktning, däckbyte och tvätt inte obetydlig i förhållande till körtiden. Det är gött att slippa.

3 gillningar