Köpa Globala indexfonder i EUR utomlands (Holland)

Hej!

Jag bor i Holland och vill gärna spara i globala indexfonder här (mina svenska besparingar har jag köpt Avanza Global och Länsförsäkringar globalfond efter att ha läst här). Jag tycker det är svårt att avgöra vad som är en "bra" indexfond här, dvs låg avgift och bra resultat etc. Jag handlar här genom degiro ch har mestadels Shell aktier då de har bra utdelning..

Tacksam för tips,
Linda

Hej Linda!

Jag är Holländare men bor i Sverige :wink: och kollade på morningstar.nl:

Följande fonder på AEX (Amsterdambörsen) verkar okej:

• ACTIAM Verantwoord Index Aandelenfonds Wereld (följer MSCI World NR EUR). Kostnader: 0.15%
  • ACTIAM Verantwoord Index Aandelenfonds Opkomende Landen (följer: MSCI EM NR USD). Kostnader: 0,24%
  • BND Small Cap Wereld Indexfonds-C (följer MSCI World Small Cap NR EUR). Kostnader: 0.24%
Det var inte helt lätt att hitta men jag antar att du kan köpa dessa på DeGiro.nl? Jag kollade i beskrivningarna och det stämmer att det är passiva indexfonder alla tre.

Suc6 ermee. :slight_smile:

Kanske inte helt klart men fonderna som jag hittade är alltså respektive 1) en globalfond, 2) en tillväxtmarknadsfond och 3) en global småbolagsfond.

Wow, snyggt. Tack Adde! ?

Superbra svar, tusen tack Adde för att du tog dig tid att kolla upp dessa!

Hej Linda,

Det finns ett nederländsk blog https://www.reddit.com/r/DutchFIRE/ med mycket diskussion om indexfonder med låg avgift. Det finns också info om den “interna dividend läckage” av den olika fonder.

Lycka till.

Tack för tipset, ska läsa på!

Superbra info!