Köpa på olika börser

Hej!

En dum fråga kanske…

Men vad är det för skillnad på om man köper ett företag på en annan börs än den svenska? Jag funderar på att köpa på mig lite Astra Z, och tycker att Astra på den amerikanska börsen verkar vara mer fördelaktigt att köpa än på den svenska.

/Pelle

Hej Per!

Du får exponering i en annan valuta som kan vara både positivt och negativt, om bolaget har utdelning så kommer det att dras källskatt om du äger den utländska aktien, isåfall får du kräva tillbaka dom pengarna själv om du har dom i ett ISK eller så har du då aktierna i en KF och försäkringsbolaget löser det åt dig.

Förutom valutarisken finns det alltid en valutaväxlingsavgift när man handlar aktier i annan valuta än SEK.

Regler runt källskatten kan variera; det finns olika avtal mellan olika länder.

På ISIN-koden kan man se att den svenkflaggade Astra-aktien är noterad i Storbritannien (GB) och den USA-flaggade i USA.

Som du ser kan det lätt bli lite snårigt. Bäst om du ringer till Astra och frågar om det är samma källskatt för dem bägge.

• Om det finns flera valmöjligheter väljer jag själv alltid det svenskflaggade alternativet av utländska aktier (t.ex. Nordea och Stora Enso) och placerar dem i KF.