Köpa partytält och hyra ut det

Hej

Har lite funderingar på att köpa [partytält] och hyra ut till dom som behöver.
(3x6 m partytält, med bottenram, PE 300 g/m², vit - Taltpartner.se)

Kan jag få lite tips om detta är en bra eller dålig tjänst?

1 gillning

Bara köra om du ändå behöver ett själv.

Hygglo tror jag är bra men aldrig använt det själv.

Sen får man vara beredd på jobb med hantering och kundkontakt men har man tid över för det så är det bra prova, kan alltid sälja tältet efter ett år om det gick dåligt eller är jobbigt.

1 gillning

Ska du leverera och bygga/riva? Leverera snacks etc, musik och lyse? Bara ett tält känns som låga marginaler.

1 gillning

Gjorde en snabb sökning på Hygglo, där priserna ligger ca mellan 260-850kr per dag vanligtvis. Nu var detta lite andra mått ev något större storlek. Där kan du nog göra en enkel beräkning hur många gånger du behöver hyra ut för att gå +/- noll. Sen får du ta i hänseende på vart du bor i landet, befolkningsmängd och konkurrens mm.

Jag personligen skulle ej köpa endast för att hyra ut. Men jag är lite försiktig av mig och fel tid i livet att för att göra något sådant. Jag är mer jag köper det jag behöver och skulle därefter tänka mig hyra ut, för att få något tillbaka.

1 gillning

Ok…tack för tips

1 gillning

Jag tror man kan räkna med att hyra ut ett sånt tält typ de flesta sommarhelger (men man bör ju vara tillgänglig för att lämna över och ev sätta upp tältet så också). Sen nån gång höst och nån gång vår. Marginalerna är väl inte jättebra tror jag men tror man får igen pengarna och lite till.

Vi hyr ut en del saker på Hygglo vilket är en bra tjänst både för att hyra och hyra ut. Vi ser det dock mest som ett sätt att få stora inköp som vi ändå vikk att bli mindre dyra.

1 gillning

Jag har också haft konto på Hygglo och hyrde ut en uppladningsbar skruvdragare där en gång men fick inget intresse av någon som ville hyra. Misstänker att folk köper eget partytält och skruvdragare istället för att hyra av nån annan.

Vi har haft okej business med vissa grejer (men inte så att man gjort nån stor vinst men kanske att man tjänat in halva nypriset på nått) men väldigt mycket en säsongsfråga i många fall. Beror nog också på vilken del av landet man bor i tror jag. Tror att det är bättre business i storstäderna. Sen tror jag att det är lättare att hyra ut dyra grejer man behöver sällan. Skruvdragare har de flesta och de är så billiga.

Det är en bra tjänst för den som behöver tält en kväll.
Som affärsidé för dig, att köpa ett eller flera tält, låter det som något med mycket stök och låga marginaler.

Jag köpte ganska exakt ett sånt tält (fast 4x6m) förra våren. I mitt fall var det primärt för att ha ett eget rejält inför diverse (Corona)firanden och sommaraktiviteter.
Vi tog ett lite rejälare med baktanke att kunna hyra ut ett par gånger för att “täcka utgiften”, vi får ett kraftigare tält, och slutar vi hyra ut det när det återbetalat sig hinner det inte heller slitas så mycket, win-win.

Vi bor i en mellanstor stad, villaområde och det vanligaste är att folk hyr det för 1500kr för 3 dagar, hygglo tar 300 av dessa.
Min erfarenhet efter 5 uthyrning det senaste året är:

• Folk tar hand om tältet, packar ihop allt snyggt efteråt
  • Alla är ok med att hämta och lämna hemma hos mig. Men jag försöker hålla mig flexibel (låter de hämta nån dag innan bokningen börjar gälla, desamma med återlämning). Erbjuder lämn/hämt inom 2 mil mot swish på 200sek i mån av tid.
  • Ser det endast som “bonus” att kunna få tillbaka lite pengar på investeringen. Skulle aldrig hyra ut för att “tjäna pengar”, lite för dålig avkastning.
7 gillningar

Ok tack för info.

1 gillning